Advertentie NVvP: het verschil tussen Daan en Thijs.

Opdrachtgever:
Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie

Datum:
2014 - 2017

Expertises:
Strategie en boodschapontwikkeling
Publiciteit en promotie
Online strategie

Zie ook:
Facebook

Het verschil tussen Daan en Thijs

Campagne voor Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie

Eind 2013 nam de Tweede Kamer een nieuwe Jeugdwet aan die voor veel verandering zorgde. De Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie (NVvP) maakte zich zorgen over de gevolgen van die wet.

In aanloop naar de behandeling van de wet in de Eerste Kamer begin 2014 vroeg de NVvP ons om in korte tijd een publiekscampagne op te zetten om aandacht te vragen voor de negatieve gevolgen van de Jeugdwet voor de kinderpsychiatrie.

We maakten een advertentie om het probleem van de nieuwe wet uit te leggen aan de hand van het voorbeeld van twee jonge jongens, Daan en Thijs. Ze lijken op het eerste gezicht veel op elkaar, maar de nieuwe wet heeft voor een van de jongens verstrekkende gevolgen. Met de campagne genereerden we veel vrije publiciteit.

Tegelijkertijd met deze bliksemcampagne begonnen we een pilot op Facebook om te kijken of er een grotere online-community kon ontstaan rond psychiatrie in het algemeen en jeugdpsychiatrie in het bijzonder. De advertentie met de twee jongens werd via onze Psychiatrie-pagina, die toen nog geen twee weken oud was, meer dan 24.000 keer gedeeld en een miljoen keer bekeken.

De pagina is met meer dan 92.000 likes uitgegroeid tot het platform voor iedereen die iets wil weten of vertellen over psychiatrie. Daarnaast verzorgden we social-media-trainingen voor de NVvP. Vanaf 1 februari 2017 is het beheer van het Twitter-account (6.400+ volgers) overgedragen aan de NVvP, en de Facebook-pagina aan Wij Zijn MIND, een initiatief van Fonds Psychische Gezondheid/Korrelatie en het Landelijk Platform GGz.

Als ik iets over autisme op de Facebook-pagina zet, dan kijk ik naar het bereik. Maar ik krijg pas een ‘wow-gevoel’ als ik de reactie lees van een moeder van een autistisch kind die schrijft dat ze dankzij onze pagina eindelijk in haar omgeving durft te vertellen wat dat betekent.
Het verschil tussen Daan en Thijs
Campagne voor Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie

Resultaten campagne

Dit zijn de resultaten van de campagne in de periode van februari 2014 tot februari 2017.

36

Maanden campagne

92.000

Likes

160.000

Gemiddeld bereik per week