Illustratie: Moze Mertens

Ajax behoort tot de wereldtop

Door Justin Koornneef - 11 april 2019

Laat ik aftrappen met een kleine disclaimer: ik ben al sinds ik kan lezen fan van Ajax. Het begon met een kinderrekening bij ABN Amro, waardoor je elk jaar een heel dik boek kreeg met alle resultaten van dat jaar. Ik dook erin. Ik zat uren verstopt in een grote volwassen stoel. Mijn ouders snapten er ook niks van. Maar vanaf dat moment was het wel duidelijk: mijn hart lag bij die ene club uit Amsterdam.

Er werd een aantal jaren geleden een vergelijking gemaakt tussen het budget van een ploeg uit de tweede divisie van Engeland en die van het grote Ajax. Je voelt het al aankomen: ze waren ongeveer vergelijkbaar. De macht in de wereld van het voetbal is de afgelopen jaren steeds schever verdeeld: clubs worden gebruikt als speeltjes van sjeiks en investeringsmaatschappijen. Spelers zijn wisselgeld geworden in enorme deals.

Het is maatwerk en Ajax heeft dat begrepen. Over elk detail is nagedacht.

Om mee te kunnen met de wereldtop, moet een club als Ajax nu vooral heel slim zijn. Het heeft geen zin om de strategie van een andere club te kopiëren. Ze moeten zichzelf constant opnieuw uitvinden en voorop blijven lopen. Het is nog meer ‘David versus Goliath’ geworden. Ajax zal nog meer de macht moeten uitdagen. Met de borst vooruit. Met branie. En dat doet de club uit Amsterdam. Niet alleen op het veld, maar ook op het gebied van campagne voeren. Laat ik het even uitsplitsen in drie wijze lessen voor de liefhebbers van online campagnes.

Voorpret is de leukste vorm van pret
De social media-afdeling van Ajax is een meester in het creëren van voorpret. Al dagen voor een wedstrijd wordt de spanning opgevoerd. Korte clips, live persconferenties, aftellen met fotoseries en dan op de dag zelf video’s waar je alleen maar kippenvel van kunt krijgen. De slow motion-beelden zijn nauwelijks aan te slepen. De frequentie van content wordt alleen maar opgevoerd: al dagen kun je niet om Ajax heen. Of je nu op Instagram kijkt, door je timeline van Twitter scrollt of je mail checkt: de social media-redactie van Ajax bereikt jou toch wel. Binnen onze eigen campagnes kijk je altijd uit dat je niet té aanwezig bent. Je wilt niet ervaren worden als spam. Maar als er één les te trekken is: laat je niet beperken als het past binnen de categorie voorpret. Het is namelijk de leukste vorm van pret.

Laat alles zien
Natuurlijk, je bent fan van een club, maar uiteindelijk zijn de spelers jouw (tijdelijke) helden. Dit heeft Ajax ook goed begrepen. Elke week zie je wel een speler op een Instagram Story langskomen: telefoon in de hand, selfie-stand aan en direct jou aanspreken. Ze nemen je mee in alles wat er speelt. En dit is precies waar online kanalen zo goed van pas komen: ze bieden de mogelijkheid om alle facetten van jouw campag- ne te laten zien. Van 1 april-grappen tot serieuze persconferenties: Ajax geeft je écht een kijkje achter de schermen. Deze trend blijkt niet alleen beperkt tot de voetbalwereld trouwens: ook politici als Alexandria Ocasia-Cortez tonen een compleet andere kant van zichzelf. De opkomst van Stories maakt het ook mogelijk om hier minder selectief in te zijn: de content is niet meer voor eeuwig. De tijd van vluchtige social media-posts is er nu écht.

Elk platform verdient zijn eigen strategie
Als fan volg ik Ajax natuurlijk via elk platform. YouTube? Geabonneerd. Instagram? Follow. Facebook? Ja, laten we maar vrienden worden. Maar juist als je die verschillende kanalen volgt, merk je dat er overal een andere strategie gehanteerd wordt. Het klinkt logisch, maar dit is precies waar het vaak mis gaat in veel online campagnes. Is er een campagnevideo gemaakt? Nou, dan wordt het automatisch wijd verspreid via alle beschikbare online kanalen. Maar kijk goed naar de details en je ziet dat Ajax hier bewuste keuzes in maakt: via Twitter wordt er veel verwezen naar de website, maar op Instagram is het geen enkel probleem dat de volger op het platform blijft. Op YouTube vind je de lange interviews, high-lights en zelfs live streams, maar op Facebook zijn het de korte clips die de boventoon voeren. En wat dacht je van de vorm? Op Twitter zijn de video’s en foto’s van verticaal formaat (3:2), want hier ligt het mobiele gebruik hoog en dan vult dit je gehele smartphone-scherm. Op Insta- gram? Voor de lange video’s wordt IGTV ingezet, waardoor je het beeld ingezogen wordt. Op YouTube wordt er weer eenvoudig overgeschakeld naar horizontaal beeld.

Het is maatwerk en Ajax heeft dat begrepen. Over elk detail is nagedacht. Zoals het hoort in de wereldtop. Had ik al gezegd dat ik fan was?