BKB 20: Het woord is aan de uitdagers van de macht
BKB bestaat 20 jaar! En dat vierden we afgelopen vrijdag 6 september in een overvolle Noorderkerk met een ode aan de uitdagers van de macht.
Want het is zoals Jacinda Ardern ons zei: "Don’t just challenge power, challenge yourself. The hardest thing to do, but you will always surprise yourself with what you are capable of doing. You just have to be brave enough to do it."
Wil je het gehele programma nog eens terug kijken in een handig overzicht? Bekijk dan het blokkenschema. Nagenieten? Gelukkig hebben we de foto's nog.
BKB | De Courant
Door Maarten van Heems, partner BKB
In 2008 organiseerde BKB met bevriende activisten een groot festival voor de Tibetaanse zaak op de NDSM-werf in Amsterdam. Met 10.000 man grepen we de Olympische Spelen in Beijing aan om aandacht te vragen voor de boodschap van de Dalai Lama van geweldloos verzet tegen onder- drukking. Een jaar later werd hij uitgenodigd in de Tweede Kamer. Die er daarna weinig mee deed, maar dat is dan ook een van de lessen die wij leerden in 20 jaar campagnevoeren: vaak kun je je doelgroep alleen maar de deur tonen, ze moeten er zelf doorheen gaan.
Niet iedereen stond te applaudisseren. Ik herinner me een telefoontje naar kantoor waarom we geen festival organiseerden om aandacht te vragen voor Myanmar. Daar was het allemaal nog veel erger. Wij vroegen: waarom doe jij het zelf niet? Daarop bleef het stil. Aan de andere kant van de lijn, maar ook op de Dam. In die tijd protesteerde je nog buiten, in de regen als het moest. Nog een les die we leerden: het is niet genoeg om zelf actie te voeren, je moet ook andere mensen aanzetten tot ac- tie. In de vragen die BKB krijgt wordt dit olievlekwerking genoemd. Dit soort olievlekken zijn wel populair.
Niet veel later werden Twitter en Facebook geboren en nam het Do It Yourself principe, uit de punkbeweging, een grote vlucht. Er ontstonden eindeloos veel eenmanslegers voor evenzoveel doelen. Nog altijd komt Myanmar er bekaaid van af. Tibet ook. Er ging een wereld voor ons open en we kozen er massaal voor om naar onze eigen navel te kijken. Trouwens ook naar de navel van de buurman en wat daar dan niet aan deugt.
Deze krant is een pamflet. Met één boodschap: haal je neus uit die navel en verander de wereld. (Her)ontdek jezelf als activist. Er is nog genoeg te doen.
COLOFON
Redactie: Moze Mertens, Maarten van Heems en alle BKB’ers.
Art direction: Studio Wesseling
Vormgeving en opmaak: Moze Mertens & Floor Wesseling
Drukwerk: NCD Mediagroep
Amsterdam 2019 © BKB | Het Campagne Bureau