Foto: Joni Israeli

Nederlandse Veteranendag

Strategie en publiekscommunicatie voor de Nederlandse Veteranendag

Opdrachtgever:
Nationaal Comité Veteranendag

Datum:
2005 – heden

Expertises:
Strategie en boodschapontwikkeling
Publiciteit en promotie
Online strategie
Evenementen en activatie

Zie ook:
Facebook
Instagram
YouTube
TikTok
X
Veteranendag.nl

Nederland telt meer dan 100.000 veteranen. Oud-strijders uit de Tweede Wereldoorlog en van het KNIL, maar ook militairen die zijn ingezet bij vredesmissies naar o.a. Libanon, de Balkan, Afghanistan, Mali en Irak. Hun persoonlijke verhalen geven wij een podium: wie zijn deze veteranen en wat maakten ze mee? Wat zijn hun drijfveren? Hoe blikken ze terug en hoe kijken ze naar de wereld van nu?

Erkenning en waardering
In 2005 ontwikkelde BKB op verzoek van het Nationaal Comité Veteranendag en de ministeries van Defensie en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap het concept voor de allereerste Nederlandse Veteranendag: een jaarlijks terugkerend evenement eind juni in Den Haag om erkenning en waardering voor onze veteranen te vragen. Wij adviseren het Nationaal Comité Veteranendag bij de organisatie en de programmering van Veteranendag. We denken op strategisch niveau mee over de verdere ontwikkeling en verbreding van de campagne voor meer erkenning en waardering. Daarnaast voeren we een deel van die campagne uit.

Jaarrond verhalen van veteranen onder de aandacht
Verhalen van veteranen zijn de kern van de campagne voor meer erkenning en waardering. Die verhalen brengen we onder de aandacht van de media en verspreiden we via eigen kanalen. 

Door de hoeveelheid indrukwekkende verhalen die we sinds 2005 hebben verzameld en opgetekend, weten journalisten en redacteuren ons te vinden als ze op zoek zijn naar het perspectief van veteranen. 

Media besteden regelmatig aandacht aan de verhalen van veteranen, met name maar niet uitsluitend rondom Veteranendag. Zo maakt Omroep Max al een paar jaar op rij een speciale uitzending Ode aan onze veteranen als eerbetoon aan onze veteranen. Omroep WNL maakte een speciale serie podcasts onder de titel Veteranen Oog in Oog en de populaire Cor Potcast maakte een aflevering met veteraan Rob Dekker. 

De kanalen die we inzetten om het hele jaar door die verhalen onder de aandacht te brengen, zijn sinds 2005 organisch gegroeid. Naast de website beheert BKB de TikTok-, Twitter/X- en Instagram-pagina's en de zeer actieve Facebook-community, met in totaal meer dan 100.000 volgers. We delen video’s via het YouTube-kanaal van Veteranendag en maken sinds 2022 de podcastserie ‘Mee Op Missie’.

De Witte Anjer Prijs
BKB ontwikkelde samen met het Nationaal Comité Veteranendag het concept van de Witte Anjer Prijs. De prijs wordt sinds 2018 uitgereikt aan mensen en organisaties die zich op een bijzondere manier inzetten voor Nederlandse veteranen. BKB ondersteunt de jury in het selectieproces, portretteert en interviewt jaarlijks alle genomineerden en organiseert de feestelijke uitreiking. In 2025 won de Draagploeg Veteranen Luchtmobiele Brigade (artikel Telegraaf) de Witte Anjer Prijs. Lees hier meer over de Witte Anjer Prijs.

De Kidswedstrijd
Om kinderen kennis te laten maken met thema’s als veteranen, vrijheid en oorlog, organiseren we sinds 2015 de Kidswedstrijd. Ieder jaar gaan honderden kinderen van 9 -13 jaar de uitdaging aan om iets bijzonders te maken voor veteranen. De opdracht is ieder jaar anders: van een tekening of brief tot een heus muziekstuk of een vaandel. In 2025 mochten ze een speciaal veteranen t-shirt ontwerpen, geïnspireerd op de shirts die militairen tijdens hun uitzending dragen onder hun uniform.

Meer dan 50 schoolklassen gingen de uitdaging aan. Leerlingen uit groep 6 van de Montessorischool maakten het winnende ontwerp Gestreden voor vrede. Volgens de jury hadden zij de essentie van de ervaring van veteranen gevangen in het t-shirt. Veteraan Patrick Coopmans reed in een legervoertuig naar de school en verraste de leerlingen met de overwinning. Op Veteranendag hadden zij een bijzondere rol in de Koninklijke Schouwburg én mochten ze hun winnende T-shirt overhandigen aan Z.M. de Koning Willem Alexander.

Iedere gemeente een Witte Anjer Perk
Sinds een aantal jaar proberen we zoveel gemeenten te bewegen een speciaal Witte Anjer Perk aan te leggen. We ontwikkelden een stappenplan om enthousiaste bewoners te helpen hun gemeente in beweging te brengen en ondersteunen een netwerk van regionale ambassadeurs. Het doel is dat in iedere gemeente in Nederland zo’n speciaal perk te vinden is, als eerbetoon aan hun veteranen. Inmiddels hebben al meer dan 230 gemeenten een Witte Anjer Perk geopend. Kijk op deze kaart of ook jouw gemeente al een perk heeft. Lees hier wat je kunt doen als dat nog niet zo is.

Publiekscommunicatie Nederlandse Veteranendag
De publiekscampagne voor 20 jaar Veteranendag (2024) pakten we groots aan. In samenwerking met onder meer EveryMedia en DropOuts ontwikkelden we een aanpak waarbij we in korte tijd, verschillende contentvormen konden produceren: portretfoto's, blogs, mini-documentaires en podcastafleveringen.

In 2025 pakten we het hetzelfde aan, maar met zeven verschillende veteranen. Vanaf 7 mei, zeven weken voor de Nederlandse Veteranendag, kwam er elke week een verhaal online in de vorm van een blog, een mini-documentaire en een podcast.

Maatschappelijke impact
Sinds we in 2005 met de Nederlandse Veteranendag begonnen, is het beeld dat Nederlanders van veteranen hebben flink veranderd. Waar bij de eerste editie nog een handjevol mensen protesteerden met borden 'veteranen moordenaars', staan er nu duizenden mensen langs de route van het defilé. En waar we in de beginjaren steeds opnieuw aan journalisten moesten uitleggen dat veteranen meer zijn dan mannen die in WOII hebben gevochten, weten ze ons nu zelf te vinden als ze op zoek zijn naar een verhaal rondom Veteranendag, het einde van de NAVO-missie in Afghanistan of de herdenking van de val van Srebrenica.

Steeds meer mensen beseffen dat de situaties waarin militairen terechtkomen vooral het gevolg zijn van politieke besluitvorming die zonder hen tot stand is gekomen. Militairen voeren die besluiten slechts uit, en brengen daarbij niet zelden grote offers. De verhalen die ze hierover kunnen vertellen, zijn voor elke Nederlander van waarde.

De interviews die ik de afgelopen jaren met veteranen heb mogen houden, hebben diepe indruk op mij gemaakt. Hun verhalen over kameraadschap, opoffering en verdriet zijn zo ontzettend waardevol. Niet alleen voor de campagne, maar ook voor mij persoonlijk.
Alex Klusman
Partner
Foto: Melissa Vermeulen
Beeld: Stichting Nederlandse Veteranendag
Beeld: Stichting Nederlandse Veteranendag
Beeld: VersPers
Beeld: VersPers
Beeld: VersPers
Beeld: VersPers
Beeld: VersPers
Beeld: VersPers