Geschiedenis, van ons allemaal

Bewustwordingscampagne over het Nederlandse slavernijverleden en de doorwerking in het heden

Opdrachtgever:
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap 

Expertise vanuit BKB:
Campagnestrategie en boodschapontwikkeling,
Campagneconcept,
Communicatiestrategie,
Creatie,
Online mediastrategie & beheer,
PR

Datum:
2023 – 2024

Website:

ocw-verhalen.nl/emancipatie

Het slavernijverleden is een zeer pijnlijk, belangrijk en tot voor kort onderbelicht onderdeel van onze gedeelde geschiedenis. Tijdens het Herdenkingsjaar Slavernijverleden, dat van 1 juli 2023 tot 1 juli 2024 loopt, staat heel het koninkrijk extra stil bij dit verleden en de doorwerking daarvan in het heden. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft een coördinerende rol in de organisatie van het Herdenkingsjaar Slavernijverleden. Met als doel om de kennis en bewustwording over dit thema te vergroten in de samenleving. BKB, AMARU en Canvas Black creëerden samen de communicatiestrategie en campagne voor het Herdenkingsjaar Slavernijverleden.

In het Herdenkingsjaar Slavernijverleden is het 150 jaar geleden dat de slavernij daadwerkelijk is afgeschaft. Door ons slavernijverleden te herdenken, zorgen we ervoor dat we deze geschiedenis niet vergeten. Herdenken herinnert ons eraan dat dit nooit meer mag gebeuren. We hebben aandacht voor de pijn, het leed en de verregaande gevolgen, maar ook voor het verzet van tot slaaf gemaakte mensen en de trots van hun nazaten en op de geschiedenis voor de slavernij. Door verhalen te delen, en het slavernijverleden een gelijkwaardig onderdeel van onze geschiedenis te maken, houden we deze geschiedenis in leven.

Inzicht in een onderbelicht verleden
Met behulp van kwalitatief en kwantitatief onderzoek kregen we inzicht in de kennis en houding van de verschillende doelgroepen. We organiseerden thematafels voor de verschillende gemeenschappen met nazaten van tot slaaf gemaakte mensen. In groepsgesprekken en middels een enquête kregen we inzicht in de kennis en houding van mensen die niet dagelijks met het thema bezig zijn. Daaruit bleek dat er grote verschillen tussen Nederlanders en hun kennis van het slavernijverleden zijn.

Verschillende perspectieven omarmen
Om bewustwording én gesprekken rondom het gedeelde verleden te stimuleren kozen BKB en AMARU daarom om hedendaagse verhalenvertellers uit verschillende gemeenschappen eigen verhalen te laten vertellen over ons gedeelde verleden. Verhalenvertellers duiken in hun eigen geschiedenis, onderzoeken daarin zowel het verleden als de relatie met het heden en leren van perspectieven van andere makers en verhalenvertellers. Het is immers geschiedenis, van ons allemaal.

In de zesdelige reeks hebben de volgende duo’s een hoofdrol:
1. Shirma Rouse (zangeres) en Safi Graauw (regisseur)
2. Lucelle Comvalius (docent) en George Adegite (illustrator)
3. Hesdy Lonwijk (regisseur) en Carmen Felix (schrijfster)
4. Lukas Eleuwarin (oprichter van modemerk Knowledge by Roots) en Jill Mathon (schrijfster)
5. Lex Bohlmeijer (presentator) en Prof. Soortkill (schrijver) - 24 april 2024 live
6. Charisa Chotoe (journalist) en Stefanie Albertzoon (kunstenaar) - 5 juni 2024 live

Bekijk hier alle gepubliceerde verhalen. Bewindspersonen, actieve persbenadering en online advertenties zorgen voor meer zichtbaarheid. De campagne loopt nog tot 30 juni 2024, en is onder meer uitgelicht bij De Nieuws BV, FunX, PowNed, de Gelderlander en Het Parool.

Dit zijn kwetsbare en krachtige gesprekken die vaak in besloten kringen plaatsvinden. Supertrots dat we verschillende perspectieven op ons gedeelde slavernijverleden zo in de openbaarheid kunnen brengen.
Jeffrey de la Fuente
Hoofd Creatieve Strategie