Gezondheid boven geld: medicijnen voor iedereen

Een oproep aan de politiek om geneesmiddelen betaalbaar te houden

Opdrachtgever:
Wemos

Expertise vanuit BKB:
Campagnestrategie en boodschapontwikkeling,
Campagneconcept,
Communicatiestrategie,
Creatie,
Online mediastrategie & beheer.

Datum:
2023 – 2024

Website:

www.wemos.org/medicijnenvooriedereen/

Als je ziek bent, wil je toegang tot de zorg en medicijnen die je nodig hebt. Maar de toegang tot levensreddende medicijnen staat steeds verder onder druk. Meer en meer nieuwe medicijnen zijn extreem duur, zonder dat farmaceutische bedrijven duidelijk kunnen maken waarom. Iedereen kan ziek worden, maar als het zo doorgaat, kunnen we straks misschien niet meer voor iedereen de beste zorg betalen. Samen met Wemos bedachten wij een onine informatiecampagne om dit probleem hoger op de politieke agenda te krijgen.

De farmaceutische industrie rekent extreem hoge en ondoorzichtige tarieven. Diezelfde euro’s kunnen we niet uitgeven aan zorgpersoneel, het openhouden van zorglocaties en andere vormen van zorg. De stijgende kosten zijn niet langer vol te houden. Wemos zet zich in voor een systeem dat gericht is op het publieke belang van gezondheid. Daarom roepen zij de politiek op om:

    • 1. Wet- en regelgeving in te voeren voor de farmaceutische industrie die zorgt voor meer transparantie over de kosten en prijsbepaling van medicijnen.
    • 2. Voorwaarden te stellen aan de financiering van medicijnen die mede met publiek geld, zoals door onderzoek op onze universiteitein, tot stand is gekomen. Met deze medicijnen mag er geen woekerwinst gemaakt worden.

Online informatiecampagne
Voor Wemos ontwikkelden wij online middelen en advertentiestrategie om hun oproep richting de politiek kracht bij te zetten. Het doel van de campagne was om mensen beter te informeren en antwoord te geven op de vraag: waarom zijn medicijnen zo duur?

Zo stuurden wij Mark van Katjing Farma (een concept ontwikkeld door Roel Maalderink) op pad om met mensen op straat in gesprek te gaan over de nieuwe medicijnen van zijn bedrijf. Ook presenteerde Katjing Farma een nieuw familiespel voor jong en oud: Monopoly de Medicijnen Editie.

Naast deze wat meer ludiekere middelen ontwikkelden wij samen met Robo MG een infographic en animatie die meer inzicht geeft in de huidige medicijnmarkt en wat er moet gebeuren om medicijnen toegankelijk en betaalbaar te kunnen houden. Ook interviewden wij experts hoogleraar Carin Uyl-de Groot en apotheker Paul Lebbink over het onderwerp.

Campagne op LinkedIn
Aan deze online content koppelden we een advertentiecampagne op LinkedIn, via het kanaal van Wemos. Door onze campagne op LinkedIn te voeren konden we gericht zorgprofessionals bereiken met onze oproep. Vele tientallen deelden onze video’s, interviews en infographic. De middelen werden ruim 1,5 miljoen keer weergegeven. Ook werd er een LinkedIn-groep gelanceerd waar geïnteresseerde volgers op de hoogte konden blijven van de laatste ontwikkelingen rondom dit thema.

Nu is het aan de politiek. Zet gezondheid boven geld: garandeer medicijnen voor iedereen.

De medicijnmarkt is zo’n bizar systeem, er was weinig voor nodig om de excessen uit te lichten. Te gek om dat samen met Roel Maalderink op een ludieke doch informatieve wijze te kunnen doen.
Pelle Koppen
Campagnestrateeg