Opdrachtgever:
Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie
Datum:
2014 - 2017
Expertises:
Strategie en boodschapontwikkeling
Publiciteit en promotie
Online strategie
Zie ook:
Facebook
Het verschil tussen Daan en Thijs
Campagne voor Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie
Eind 2013 nam de Tweede Kamer een nieuwe Jeugdwet aan die voor veel verandering zorgde. De Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie (NVvP) maakte zich zorgen over de gevolgen van die wet.
In aanloop naar de behandeling van de wet in de Eerste Kamer begin 2014 vroeg de NVvP ons om in korte tijd een publiekscampagne op te zetten om aandacht te vragen voor de negatieve gevolgen van de Jeugdwet voor de kinderpsychiatrie.
We maakten een advertentie om het probleem van de nieuwe wet uit te leggen aan de hand van het voorbeeld van twee jonge jongens, Daan en Thijs. Ze lijken op het eerste gezicht veel op elkaar, maar de nieuwe wet heeft voor een van de jongens verstrekkende gevolgen. Met de campagne genereerden we veel vrije publiciteit.
Tegelijkertijd met deze bliksemcampagne begonnen we een pilot op Facebook om te kijken of er een grotere online-community kon ontstaan rond psychiatrie in het algemeen en jeugdpsychiatrie in het bijzonder. De advertentie met de twee jongens werd via onze Psychiatrie-pagina, die toen nog geen twee weken oud was, meer dan 24.000 keer gedeeld en een miljoen keer bekeken.
De pagina is met meer dan 92.000 likes uitgegroeid tot het platform voor iedereen die iets wil weten of vertellen over psychiatrie. Daarnaast verzorgden we social-media-trainingen voor de NVvP. Vanaf 1 februari 2017 is het beheer van het Twitter-account (6.400+ volgers) overgedragen aan de NVvP, en de Facebook-pagina aan Wij Zijn MIND, een initiatief van Fonds Psychische Gezondheid/Korrelatie en het Landelijk Platform GGz.