Pharos – En ze leefden nog even lang en gelukkig.

Een campagne over gezondheidsverschillen in Nederland

Opdrachtgever:
Pharos

Datum:
2019

Expertises:
Strategie
Boodschapontwikkeling
Creatief concept
Redactie
Online strategie
Content creatie

Voor het landelijk expertisecentrum Pharos, dat werkt aan het terugdringen van gezondheidsverschillen, ontwikkelde BKB de campagne ‘Even …, maar niet even lang.’ In de campagne wordt de enorme gezondheidskloof in Nederland aan de kaak gesteld.

 

Mensen die leven in armoede en die een lage opleiding hebben genoten, gaan in Nederland gemiddeld 6 jaar eerder dood en krijgen 15 jaar eerder gezondheidsproblemen dan mensen met een hoog inkomen en een hoge opleiding. Ieder mens heeft het recht op gezondheid en zorg, maar niet ieder mens heeft dezelfde kansen. Dat het enorm uitmaakt waar je wieg staat voor je gezondheid op latere leeftijd is oneerlijk. Pharos werkt met haar programma’s aan eerlijke gezondheidskansen voor iedereen.

BKB ontwikkelde voor Pharos een campagne met de naam ‘En ze leefden nog even lang en gelukkig’. Vanuit een aantal sessies met Pharos stelde BKB een strategie op. In berichtgeving wordt vaak onder de loep gelegd hoe mensen met een lage en hoge sociaaleconomische status van elkaar verschillen, in plaats daarvan wordt in deze campagne gekeken naar de overeenkomsten. Want mensen verschillen uiteindelijk maar weinig van elkaar, in wat ze grappig vinden, in hun ambities, in hun dromen en wensen.

Uit de strategie ontwikkelde BKB het concept: ‘En ze leefden nog even lang en gelukkig.’ In dit concept gingen we op zoek naar vrienden, collega’s, familie waarbinnen een oneerlijk gezondheidsverschil bestaat. We lieten zien dat het oneerlijk is dat Ron en Hamo even ambitieus zijn, maar door gezondheidsverschillen niet diezelfde dromen kunnen volgen.

De campagne startte in de door Pharos georganiseerde themaweek ‘De week tegen de gezondheidsverschillen.’ Via online media werden de verhalen over oneerlijke gezondheidsverschillen verspreid. Met de online campagne is een groot bereik behaald, onder andere via Twitter en LinkedIn.