Opdrachtgever:
SNS

Expertises vanuit BKB:
Programma, event management, pers, productie.

Datum:
2019 - 2023

SNS Groeikansendebat

Een debat, waarin jongvolwassenen een seat at table bij bestuurders en politici krijgen

Veel van de crises die nu spelen in Nederland wegen extra zwaar op jongeren. De woningmarkt is nauwelijks meer toegankelijk voor ze, de stijgende prijzen werken stevig door in hun dagelijks leven en de achterstand die ze door corona opliepen werkt nog stevig door. SNS merkt dat jongeren wantrouwen in de motieven van de bank hebben en het gevoel dat banken hen niet zien staan. Daarom organiseert SNS het SNS Groeikansendebat, waarin jongvolwassenen letterlijk een seat at the table bij bestuurders en politici krijgen. BKB organiseerde beide edities, waarvan de laatste op 13 november 2023 op het Koning Willem I College in Den Bosch.

Tijdens het Groeikansendebat lanceerde SNS haar ‘position paper Kansengelijkheid’. Met dit document zet de bank een stevig onderbouwd verhaal neer waarmee zij positie inneemt op het thema kansengelijkheid. Angela Eijlander: “Het position paper is voor ons een logische stap. We spreken daarin de ambitie uit dat we onze verantwoordelijkheid willen en moeten pakken op dit thema. Want wat je doelen ook zijn, iedereen verdient een gelijke kans om zijn dromen en ambities te realiseren. Gezien de urgentie van het onderwerp vonden we het nodig om dit nu een vervolg te geven.”

Het debat
Vier Kamerleden Daan de Kort (VVD), Inge van Dijk (CDA), Mpanzu Bamenga (D66) en Marieke Koekkoek (Volt) gingen in debat onder leiding van presentator Andrew Makkinga. De eerste stelling, ‘Er moet meer overheidsbeleid komen om gezond financieel gedrag te stimuleren’, leidde meteen tot een interessante gedachtewisseling, maar ook tot een discussie over het overheidsbeleid ten aanzien van online gokken.

De tweede stelling luidde: ‘Stop met hokjesdenken! Er moeten flexibele systemen komen, bijvoorbeeld om een eigen woning te financieren, startkapitaal voor een bedrijf te genereren of vermogen op te bouwen.’ Hier kwam de rol van de financiële sector uitgebreid ter sprake. De politici waren het op hoofdlijnen eens met de stelling en zagen ook de urgentie ervan in.

Een panel van jongvolwassenen, bestaande uit Maud Stamsnijder en Bilal Kaya van de Raad van Toekomst van SNS, Amine Bakkali van Stichting MIND Us, voorzag het debat van ervaringen en commentaren. Florien Cramwinckel, hoofdpsycholoog van SNS gaf duiding vanuit de gedragswetenschap. De panelleden kwamen met verrassende invalshoeken, zoals Raad van Toekomst-lid Bilal: “Ik maak me zorgen over een gelijk speelveld. Waarom kan ik het pensioenvermogen dat ik heb opgebouwd niet gebruiken voor de aankoop van een huis?” En hoofdpsycholoog Florien: “In het financiële systeem wordt geredeneerd vanuit risicodenken. Wat is het risico als we deze persoon een hypotheek geven? Maar je moet je ook afvragen: wat is het risico als we deze persoon geen hypotheek geven? Wat betekent dat voor iemands groeikansen? Dat is een veel menselijker perspectief, en dat is waar een maatschappelijke bank naar zou moeten kijken.”

Gezamenlijk kunstwerk
Bezoekers van het Groeikansendebat kregen een weefraam met gekleurd aluminiumdraad. Het begin van een gezamenlijk kunstwerk dat na het Groeikansendebat door kunstenaar Manouk Streur tot een geheel wordt gesmeed. Het kunstwerk zal symbool staan voor gezamenlijke groei en een ode zijn aan vakmanschap.

Spoken word
Het debat werd afgesloten door Kelly Verdonk, een spoken word artiest uit Den Bosch. Enkele woorden uit haar performance:

Hier breken we drempels af
openen we deuren
Of je nou wel of niet naar influencers luistert:
Je bent ervan overtuigd dat er
nu wat moet gebeuren

Over SNS
SNS bestaat al 200 jaar. Traditioneel was het de bank voor de ‘gewone man’. Die konden daar wel terecht voor een spaarrekening, voor een lening voor gereedschap, etc. Inmiddels zijn ze onderdeel van de Volksbank, net als ASN, BLG en RegioBank. Volksbank is eigendom van de staat. De Volksbank en haar merken staan voor bankieren met de menselijke maat. De bewezen maatschappelijke impact is er even belangrijk als de financiële resultaten. SNS/de Volksbank is de vierde bank van NL en uitdager van de traditionele top-3: ING, ABN AMRO, Rabobank. Belangrijk onderscheid: persoonlijke aandacht in de winkels of aan de telefoon (geen keuzemenu), oftewel 'private banking, maar dan voor iedereen'.

Voor het volledige verslag, klik hier