Uit ervaring
Werkzoekende vijftigplussers aan het woord
Opdrachtgever:
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Datum:
2018 - heden
Expertises:
Strategie en boodschapontwikkeling
Online strategie
Zie ook:
Facebook
De economie trekt aan en het aantal vacatures blijft stijgen. Maar voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt blijkt de praktijk weerbarstig. Zo blijft het voor bijvoorbeeld werkzoekende vijftigplussers lastig om aan een baan te komen. In opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, doorbreken we met de campagne Uit Ervaring daarom de vooroordelen over vijftigplussers en bieden we hen én werkgevers een handelingsperspectief.
Om werkzoekenden, werknemers en werkgevers te inspireren, creëerden we een Facebook-pagina met inmiddels meer dan 50.000 volgers waar we hun verhalen en ervaringen delen. Waar John de Wolf eerder het boegbeeld van deze campagne was, richten we ons nu op de ervaringen van ‘gewone’ mensen. Op ‘Uit Ervaring’ vertellen werkzoekende vijftigplussers over hun zoektocht naar werk, hoe ze zichzelf daarin opnieuw hebben uitgevonden en hoe ze uiteindelijk een nieuwe baan vonden. Werknemers geven tips en vertellen meer over hoe je je kunt blijven ontwikkelen in een baan. We laten ook werkgevers aan het woord: zij delen hun visie op het aannemen van en investeren in oudere werknemers.
Bij het vertellen van deze verhalen focussen we op de unieke persoonlijke vaardigheden van werkende en werkzoekende vijftigplussers. De Netwerker vertelt bijvoorbeeld over de kracht van LinkedIn, de Avonturier over de kansen van omscholen en de Investeerder benadrukt de voordelen van vijftigplussers in je bedrijf. Door ze als superhelden te portretteren, leggen we de nadruk op hun bijzondere vaardigheden. Tegelijkertijd benadrukken we in alle verhalen dat het voor iedereen mogelijk is om met behulp van deze vaardigheid(en) een nieuwe baan te vinden. We kunnen allemaal een held zijn.
Daarnaast gaan we op de Facebook-pagina het gesprek aan met de doelgroep. Met intensief community management en een speciaal voor de campagne ontwikkelde tone of voice bieden we een luisterend oor, zetten we mensen aan het denken en spreken we ze soms streng toe.
Door middel van het delen van de verhalen, slimme inzet van vrije publiciteit en het praten mét in plaats van enkel over de doelgroep, laten we zien dat het misschien niet altijd makkelijk is voor vijftigplussers op de arbeidsmarkt, maar zeker niet onmogelijk. Belangrijk is om niet op te geven en de moed erin te houden.
Met Uit Ervaring gaan we echt in gesprek met oudere werkzoekenden over hun overwinningen en teleurstellingen. Zo direct in contact staan met je doelgroep in een campagne, vind ik heel bijzonder.Uit ervaring
Werkzoekende vijftigplussers aan het woord