Geboren: 1997, Alkmaar
Studie: BA Composition Electronic Music (HKU); MA Muziektheater (ArtEZ)
Weet veel van: Muziek, theater, kunst, literatuur, Nederlandse cultuursector, 20e eeuwse geschiedenis, branding, creatieve processen, media, samenwerken met verschillende groepen.
Website: www.marnixvinkenborg.nl
Marnix Vinkenborg
Academie 25
Eerder: In '17-'18 liep ik stage in Oeganda, waar ik radioshows regisseerde en lokale mensen begeleidde bij het maken van hun eigen producties. Dit was een bijzondere ervaring, omdat we via internationale samenwerking onze creatieve vaardigheden verrijkten en ik het werk uiteindelijk kon overdragen aan de lokale gemeenschap. Het werken in deze context leerde me om flexibel te zijn en mijn regieaanpak aan te passen aan de culturele achtergrond van de mensen met wie ik werkte.
Tussen 2020 en nu heb ik met diverse theatergezelschappen en makers verschillende (jeugd)voorstellingen gemaakt, die te zien waren op festivals en in theaters door het hele land, zoals De Parade en Tweetakt. Deze projecten hebben me laten zien hoe belangrijk het is om theater toegankelijk te maken voor een breed publiek, en hebben me gesterkt in mijn overtuiging dat kunst een krachtige manier is om complexe onderwerpen bespreekbaar te maken.
Een van mijn eigen voorstellingen, Penthouse Pitch (2021), die te zien was op Over het IJ Festival, behandelde het thema gentrificatie in Amsterdam Noord. Dit smaakte naar meer en heeft me gestimuleerd om verder te werken aan maatschappelijk betrokken voorstellingen. Een van mijn producties won in 2024 de Berlin Commercial award voor beste muziek, en ik ben te horen geweest op plekken als het Muziekgebouw aan 't IJ en EYE Amsterdam.
Nu: In ’24-'25 schrijf ik onder andere aan een jeugdvoorstelling over vooroordelen, een locatievoorstelling over intergenerationeel trauma in Amsterdam Noord, en een zaalvoorstelling over chronisch ziek zijn. Deze producties zullen te zien zijn in ‘25 en ‘26. Daarnaast werk ik dit jaar als medemaker aan een mockumentary-documentaire. Mijn muziek wordt ondertussen nog gebruikt in films, commercials en op radio en televisie. Deze diverse ervaringen hebben me niet alleen als maker, maar ook als persoon gevormd en hebben mijn interesse in het maatschappelijk debat verder verdiept. Dit doe ik het liefst binnen een project, omdat ik geloof dat creatief leren het beste gebeurt door samen te werken en te creëren.
Waarom de BKB Academie? Ik ben iemand die graag samenwerkt, creëert en met grote passie aan projecten werkt. Mijn werk en interesses worden gekenmerkt door een sterke voorkeur voor frictie, creativiteit en een multidisciplinaire aanpak. Vanuit een onderzoeksgerichte benadering probeer ik verschillende technieken en rollen te combineren om unieke verhalen en geluiden te creëren. Ik wil me graag aansluiten bij de BKB Academie omdat ik een sterke parallel zie tussen campagnevoeren en theatermaken. Beide disciplines vragen om het vermogen een boodschap helder over te brengen naar een specifieke doelgroep.
De BKB Academie biedt mij de kans om mijn perspectief op maatschappelijke verhalen verder te ontwikkelen, en om nieuwe vaardigheden te leren, zoals campagnevoeren en het mobiliseren van mensen. Het is voor mij van groot belang dat makers in gesprek gaan met mensen die waarde hechten aan de toekomst van de maatschappij en daar invloed op willen uitoefenen. Ik wil daarbij een stem geven aan de cultuursector, die vaak ondervertegenwoordigd is in het maatschappelijk debat. Door middel van kunst kan ik maatschappelijke impact maken, en ik geloof dat de workshops en het netwerk van de BKB Academie mij hierin kunnen helpen om mijn werk nog effectiever in te zetten.
Geboren: 1997, Alkmaar
Studie: BA Composition Electronic Music (HKU); MA Muziektheater (ArtEZ)
Weet veel van: Muziek, theater, kunst, literatuur, Nederlandse cultuursector, 20e eeuwse geschiedenis, branding, creatieve processen, media, samenwerken met verschillende groepen.
Website: www.marnixvinkenborg.nl