25 maart 2025

'Deze campagne heeft echt iets veranderd'

Bram over onze campagne voor toegankelijkere spoedzorg

‘Ik stond laatst voor het stoplicht toen een toerist ineens keihard van haar fiets viel. Mensen roepen dan in paniek meteen: “Bel 112!” Maar is dat wel nodig? Natuurlijk moet je niet direct denken dat het wel meevalt, maar je kan ook even checken hoe het met iemand gaat voordat je 112 belt.

Precies daarover gaat deze campagne. Mensen doen snel een beroep op spoedzorg, die overbelast raakt. Een verbond van ambulancemedewerkers, huisartsen en artsen van de spoedeisende hulp kwam via het ministerie van VWS bij ons met de vraag: hoe kunnen we ervoor zorgen dat er minder onnodig contact wordt opgenomen met zowel de huisartsenpost als alarmcentrale 112?

"Het blijft heel belangrijk dat mensen de vrijheid voelen om spoedzorg in te schakelen"

We kregen een hele heldere opdracht: zorg dat er minder mensen bellen, dan kunnen wij ons werk blijven doen. Tegelijkertijd is ‘niet bellen’ absoluut niet wat we wilden communiceren. Het blijft heel belangrijk dat mensen de vrijheid voelen om spoedzorg in te schakelen.

In panieksituaties ben je minder goed in staat een goede keuze te maken. We maakten daarom een toolkit die huisartsen kunnen uitdelen met daarin een stappenplan. Als mensen er van tevoren over hebben nagedacht kunnen ze op het moment zelf een betere afweging maken. Ook met de situatievideo’s van veelvoorkomende twijfelgevallen - sportblessures, een baby met verhoging - ben ik heel tevreden. We plaatsten daar de kijkers first person in een situatie en vroegen ze om de juiste keuze te maken.

Handelingsperspectief
We konden ons bij deze campagne volledig richten op het handelingsperspectief. De bewustwordingslaag die we in veel andere campagnes wel meenemen - de uitleg wáárom dit belangrijk is - lieten we aan de artsen zelf over. Dat deel voelt vaak toch een beetje als een omweg om iets te veranderen. Dat we dat nu niet hoefden te doen maakt dit een hele efficiënte en doelgerichte campagne.

En het belangrijkste: ik denk echt dat we iets hebben veranderd! Dat is ook het leuke: als maar een paar procent procent van de mensen eerst op thuisarts.nl kijkt in plaats van direct te bellen, maakt dat voor de arts op de spoedpost al een enorm verschil.’

Door Lotte Bouwman