Nederlandse Veteranendag

Communicatie en strategie voor de Nederlandse Veteranendag

Opdrachtgever:
Nationaal Comité Veteranendag

Datum:
2005 – heden

Expertises:
Strategie en boodschapontwikkeling
Publiciteit en promotie
Online strategie
Evenementen en activatie

Zie ook:
Facebook
Instagram
YouTube
TikTok
X
Veteranendag.nl

Nederland telt meer dan 100.000 veteranen. Oud-strijders uit de Tweede Wereldoorlog en van het KNIL, maar ook militairen die zijn ingezet bij vredesmissies. Denk aan Libanon, de Balkan, Afghanistan, Mali en Irak. Wie zijn die veteranen? Wat is hun verhaal? Die persoonlijke verhalen vertellen wij.

Erkenning en waardering
In 2005 ontwikkelde BKB op verzoek van het Nationaal Comité Veteranendag en de ministeries van Defensie en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap het concept voor de allereerste Nederlandse Veteranendag: een jaarlijks terugkerend evenement in Den Haag dat draait om erkenning en waardering voor onze veteranen.

Wij adviseren het Nationaal Comité Veteranendag bij de organisatie en de programmering van Veteranendag en denken op strategisch niveau mee over de verdere ontwikkeling en verbreding van de campagne.

Het hele jaar door verhalen
We verzorgen daarnaast ook het pers- en mediabeleid voor het Nationaal Comité Veteranendag, waarbij de focus ligt op free publicity. De kanalen die we inzetten om het hele jaar door verhalen van veteranen te vertellen, zijn sinds 2005 organisch gegroeid. Naast de website vol verhalen beheert BKB ook de Twitter- en Instagram-pagina's en de zeer actieve Facebook-community met meer dan 100.000 volgers. We delen video’s via het YouTube-kanaal van Veteranendag en zijn in 2022 de podcastserie ‘Mee Op Missie’ gestart. Door de grote hoeveelheid indrukwekkende verhalen die sinds 2005 zijn opgetekend, weten media ons regelmatig te vinden als ze voor specifieke producties op zoek zijn naar het perspectief van veteranen. Zo heeft Omroep Max al twee jaar op rij een speciale uitzending gemaakt als eerbetoon aan onze veteranen. Omroep WNL maakte een speciale serie podcasts onder de titel Veteranen Oog in Oog en de populaire Cor Potcast maakte een aflevering met veteraan Rob Dekker.

Speciale activiteiten
Elk jaar organiseren we een of meer speciale activiteiten. In 2022 was dat onder andere een speciale jongerenwedstrijd met als opdracht: ontwerp een speciaal Veteranenvaandel als ondersteuning bij de Vaandel-ceremonie. De twee winnaars van de ontwerpwedstrijd mochten een miniatuur van het winnende vaandel overhandigen aan Koning Willem-Alexander. Alle veteranenvaandels werden ten toon gesteld in de Plaza Theatertent op het Malieveld. Sinds een aantal jaar zetten we ons ook in om in iedere gemeente in Nederland een speciaal Witte Anjer Perk aan te leggen als eerbetoon aan de veteranen woonachtig in die gemeente. Inmiddels hebben al meer dan 180 gemeentes een speciaal perk aangelegd. Op deze speciale kaart kan je zien of ook jouw gemeente al een Witte Anjer Perk heeft.

20 jaar Nederlandse Veteranendag
In 2024 bestaat de Nederlandse Veteranendag twintig jaar. BKB pakt (in samenwerking met onder meer EveryMedia) de campagne voor dit jubileum dan ook groots aan. Twintig veteranen die eerder tijdens een veteranendag in de spotlight stonden, worden op verschillende opnamedagen geïnterviewd. Op die dagen wordt het derde seizoen van de podcast Mee op Missie opgenomen, worden er portretfoto’s van de veteranen gemaakt en vertellen de veteranen hun verhaal in een mini-documentaire.

Vanaf 14 februari, twintig weken voor de Nederlandse Veteranendag op 29 juni 2024, komt er elke week een verhaal online van deze veteranen. Op de TikTok-, X-, Facebook- en Instagram-pagina van de Nederlandse Veteranendag komen verschillende video’s online. Op de website verschijnt een geschreven verhaal, waarin de levensloop van iedere veteraan wordt belicht. Op die manier wordt benadrukt hoe belangrijk erkenning en waardering is, welke rol de Nederlandse Veteranendag hier de afgelopen twintig jaar in heeft gespeeld en hoe bijzonder de veteranenverhalen zijn.

Inzet en offers
Sinds we in 2005 met de Nederlandse Veteranendag zijn begonnen, is het beeld dat veel Nederlanders van veteranen hebben flink veranderd. De erkenning en waardering voor hun inzet is toegenomen en we kunnen alleen maar hopen dat onze campagnes daar een bijdrage aan heeft geleverd. Steeds meer mensen beseffen dat de situaties waarin militairen terechtkomen vooral het gevolg zijn van politieke besluitvorming die zonder hen tot stand is gekomen. Militairen voeren die besluiten slechts uit, en brengen daarbij niet zelden grote offers. De verhalen die ze hierover kunnen vertellen, zijn voor elke Nederlander van waarde.

De interviews die ik de afgelopen jaren met veteranen heb mogen houden, hebben diepe indruk op mij gemaakt. Hun verhalen over kameraadschap, opoffering en verdriet zijn zo ontzettend waardevol. Niet alleen voor de campagne, maar ook voor mij persoonlijk.
Alex Klusman
Partner
Beeld: Stichting Nederlandse Veteranendag
Beeld: Stichting Nederlandse Veteranendag
Beeld: VersPers
Beeld: VersPers
Beeld: VersPers
Beeld: VersPers
Beeld: VersPers
Beeld: VersPers