Opdrachtgever:
Vrijwilligers Centrale Amsterdam
Datum:
2019
Expertises:
Strategie en boodschapontwikkeling
Creatief concept en uitvoering
Zie ook:
Website
Gappies gezocht voor de Vrijwilligers Centrale Amsterdam
September stond in teken van de zoektocht naar nieuwe vrijwilligers voor de Vrijwilligers Centrale Amsterdam. Het probleem was duidelijk: in Amsterdam Noord leeft 1 op de 10 mensen in sociaal isolement. Dit zorgt voor eenzaamheid, schulden, verslaving, uitval op school en armoede. De vrijwilliger, een 'maatje', kan hier een ontzettend belangrijke rol spelen: ze geven deze groep een steuntje in de rug en vormen voor hen een brug naar de samenleving. Een must voor een leefbare stad.
BKB bedacht samen met Studio Wesseling het concept en een plan van aanpak om meer vrijwilligers te werven. Het resultaat was een zoektocht naar gappies: een guerilla-campagne in een compleet nieuwe Amsterdamse stijl. Door het gehele stadsdeel hingen posters die fungeerden als contactadvertenties.
Ook werden er campagnebekers met de opdruk ‘Geniet, maar drink met je maatje’ gemaakt voor events als het Noorderparkfestival en Banne Bruist. De kick-off vond plaats op de plek waar straatarm en steenrijk elkaar ontmoeten: de pont. Hier was een muzikale speeddate met rapper en schrijver Massih Hutak en De Muziekstraat op het bovendek.
Na een maand campagne mocht het resultaat er zijn: er waren meer dan 150 extra vrijwilligers geworven (een stijging van 300%) en in 2020 wordt de campagne verder uitgerold over heel Amsterdam. Wil jij je aanmelden als gappie? Dat kan natuurlijk ook nog via https://www.vca.nu/maatje/.