Foto: Alex Heuvink

Grootste 10 minutengesprek van Nederland

Meer aandacht voor kinderen die opgroeien in armoede!

Datum:
Juni 2025

Expertises:
Boodschapontwikkeling
Concept en campagnestrategie
Evenementen
Vrije publiciteit en PR

Honderdduizend kinderen presteren slecht op school, en dat ligt niet aan hun intelligentie, maar aan armoede en stress. Kinderen die in armoede opgroeien, missen kansen. Ze komen te laat, doordat er geen fiets is. Ze kunnen het schoolbord niet lezen, doordat er geen geld is voor een bril. Of ze slapen slecht, doordat er geen goed bed is. Het Jeugdeducatiefonds zet zich al tien jaar in voor deze kinderen. Dat doen ze via basisscholen. Het Jeugdeducatiefonds biedt financiële steun aan 900 basisscholen in heel Nederland, voor onder meer leerlingenvervoer, brillen en bedden. Daarnaast verzorgt het op 1600 basisscholen schoolmaaltijden.

"We hadden laatst een kind met alleen nog een vader. Die moest ver weg van huis worden opgenomen in een ziekenhuis, en dus moest het kind naar een pleeggezin. Niemand wilde het leerlingenvervoer betalen zodat het kind toch nog naar school kon gaan. Dan heb je dus een kind in een heel moeilijke situatie, hartstikke verdrietig, en dan kan ze ook nog eens niet naar school." zegt directeur Hans Spekman van het Jeugdeducatiefonds tegen de NOS.

Vraag
Het Jeugdeducatiefonds vroeg ons om mee te denken over een passende manier om stil te staan bij het tienjarig bestaan van het Jeugdeducatiefonds. Samen ontwikkelden we een publiekscampagne, om aandacht te vragen voor het feit dat nog altijd honderdduizenden kinderen in armoede opgroeien en om handelingsperspectief te bieden aan mensen en organisaties die het Jeugdeducatiefonds willen ondersteunen.

Concept
We organiseerden het grootste 10 minutengesprek van Nederland, naar aanleiding van het Schoolrapport van Nederland. Ons land kreeg daarin een dikke onvoldoende voor gelijke ontwikkelingskansen voor kinderen. Lees het schoolrapport hier. Het schoolrapport kwam onder de aandacht in het Jeugdjournaal, NOS, Nieuwsuur, AD, Noordhollands Dagblad, RTL.nl, de Telegraaf en in de uitzending van WNL.

Het grootste 10 minutengesprek van Nederland!
Het Jeugdeducatiefonds riep haar stakeholders, van beleidsmakers tot docenten, van ervaringsdeskundigen tot belanghebbenden op om onderdeel te zijn van 'Het grootste 10 minutengesprek van Nederland' in TivoliVredenburg op 19 juni. Want hoewel ze tien jaar bestaan, is dat geen reden voor een feestje: de harde realiteit van armoede en de samenwerkingen stonden centraal. In 10 minuten gesprekken vertelden schooldirecteuren, een brugfunctionaris, een wethouder en vertegenwoordigers van bedrijven over hoe zij zich inzetten voor maximale ontwikkelingskansen. Wij hebben het grootste 10 minutengesprek geprogrammeerd en geproduceerd. Bekijk de aftermovie hier.

Directeur Hans Spekman sloot de dag af met een oproep: “De school als vindplaats van vertrouwen. Laat álle politieke partijen dat opnemen in hun verkiezingsprogramma. Koester basisscholen. Vraag wat ze nodig hebben. En geef het.”

De verkiezingen staan voor de deur
De campagne stopt niet. Met de aankomende verkiezingen voor de Tweede Kamer en de gemeenteraadsverkiezingen is er alle reden om aandacht te blijven vragen voor dit onderwerp bij politiek. Wordt vervolgd…

Ik heb kinderen zien stralen dankzij het Jeugdeducatiefonds, omdat ze bijvoorbeeld voor het eerst naar de musical Frozen zijn geweest, en dat is alles wat je ze gunt als ze in armoede opgroeien.
Maxence Vrede
Campagnestrateeg