Is dat echt zo?

Nepnieuws en algoritmes

Opdrachtgever:
Netwerk Mediawijsheid

Expertise vanuit BKB:
Strategie,
Boodschapontwikkeling,
Creatief concept,
Redactie,
PR.

Datum:
2021 - heden

Verzonnen berichten, video’s die zijn bewerkt en cijfers die niet kloppen. Vraag jij jezelf wel eens af of iets echt zo is? Uit een landelijk onderzoek dat we lieten uitvoeren door NoTies bleek dat bijna zeven op de tien Nederlanders zich zorgen maakt om de invloed van nepnieuws [1]. De effecten op bijvoorbeeld de aanpak van het coronavirus, maatschappelijke debatten en democratische processen worden steeds meer zichtbaar.

In opdracht van Netwerk Mediawijsheid lanceerden we de website www.isdatechtzo.nl, een website waar aandacht wordt besteed aan desinformatie. Op een laagdrempelige, toegankelijke manier worden bezoekers geïnformeerd over de werking en invloed van desinformatie. In twee animaties wordt uitgelegd hoe desinformatie werkt en wat algoritmes zijn. Verder legt Theo Gevers in deze video haarfijn uit wat deepfakes zijn. Als je denkt dat je alles wel hebt gedaan om desinformatie te onderscheppen, vertelt Margriet Sitskoorn je in deze video dat onze hersenen om de tuin worden geleid. Gelukkig geeft ze drie handige tips waarmee je je kunt wapenen tegen desinformatie. En toont deze animatie wat trollen en trollenlegers zijn en hoe ze nepnieuws de wereld inslingeren. Daarnaast is er periodiek aandacht voor actuele zaken waar nepnieuws een rol in kan spelen, zoals dit artikel over de invloed van nepnieuws op de Tweede Kamerverkiezingen in maart.

[1] In opdracht van Netwerk Mediawijsheid heeft BKB in samenwerking met onderzoeksbureau NoTies een onderzoeksrapport ontwikkeld over desinformatie in Nederland. Het doel van dit onderzoek is achterhalen of Nederlanders weten wat desinformatie is, hoe ze dit kunnen herkennen en hoe ze over desinformatie denken. Klik hier voor de resultaten: https://www.mediawijzer.net/?smd_process_download=1&download_id=97258

 

Over Netwerk Mediawijsheid
Netwerk Mediawijsheid maakt zich hard voor een Nederland waarin iedereen mediawijs is – of bezig is dat te worden. Want mensen die mediawijs zijn, kunnen zich gemakkelijker en zekerder bewegen in een samenleving waarin (online) media een steeds grotere rol spelen.

 

In de media:

’Desinformatie wordt een steeds urgenter thema in Nederland die onze landgrenzen overschrijdt. Het is tof om te ervaren dat je met een team van redacteuren, animators en experts uit het vakgebied aan de slag kan gaan om je mede-Nederlanders te informeren en handvatten aan te reiken tegen desinformatie.'
Rutger Tiesma
Art director & communicatiestrateeg