Nieuwe Bazen

Jongeren werven voor een nieuwe traineeship in sociaal ondernemen

Opdrachtgever:
Resto VanHarte

Expertise vanuit BKB:
Campagnestrategie en boodschapontwikkeling,
Campagneconcept,
Communicatiestrategie,
Creatie,
Sociale mediastrategie & beheer,
PR

Datum:
2019

Resto VanHarte strijdt met 5000 vrijwilligers in heel Nederland met pop-up restaurants tegen sociaal isolement en eenzaamheid. BKB ontwikkelde naam, positionering en wervingscampagne van een traineeship in sociaal ondernemen voor jongeren tussen de 18 en 27.

Jongeren zijn ook in toenemende mate eenzaam, maar RestoVanharte bereikt tot nu toe vooral oudere doelgroepen. Vandaar het experiment om in vier steden een groep van 15 jongeren in een traineeship van een halfjaar te laten toewerken naar een eigen Resto concept. Een ontmoetingsplek waarmee jongeren een bijdrage kunnen leveren aan hun stad: Groningen, Zwolle, Enschede, Rotterdam. Maar onder welke naam, en hoe dan?

Een nieuwe plek aan tafel

Door jongeren niet als volgers, maar in een leidende positie te plaatsen met Nieuwe Bazen als naam. En daarin de ondernemerskwaliteiten van jongeren en hun vermogen om voor zichzelf en voor anderen kansen te creëren uit te lichten. Van mouwopstroper, vooruitstapper, doordenker, zelfdoener, uitnodiger, zakendoener, samenwerker, buurtmaker en sociaal ondernemer. Het zijn immers deze jongeren van nu die straks een plek aan de ondernemerstafel bestieren.

Nieuwe rolmodellen, nieuwe bazen

Via video- en fotoportretten van ondernemende ambassadeurs als dj Posij, ex-nachtburgemeester Merlijn Poolman, ondernemer Elly Lefevre, artiest A Mili en zangeres Shirma Rouse gaven we de campagne een inspirerend gezicht. Samen met heel veel gifjes, een uitgekiende sociale mediastrategie en actieve persbenadering wisten we voldoende jongeren in Groningen, Zwolle, Enschede en Rotterdam te werven.

Uiteindelijk gaat deze wervingscampagne over het najagen van dromen. Supertof om hiermee iets tegen eenzaamheid te kunnen doen.
Jeffrey de la Fuente
Hoofd Creatieve Strategie