Paarse Vrijdag

Paarse Vrijdag vieren in het primair onderwijs

Opdrachtgever:
COC Nederland

Expertises vanuit BKB:
Strategie
Creatief concept
Online strategie
Content creatie

Datum: 2022

Website:
Paarsevrijdag.nl

Content:
WeTransfer

Voor COC Nederland ontwikkelde BKB een campagne ter promotie van Paarse Vrijdag 2022 bij onderwijsprofessionals in het primair onderwijs. Paarse Vrijdag is dé landelijke actiedag waarop scholen laten zien dat iedereen zichzelf mag zijn, ongeacht wie je bent of op wie je verliefd wordt.

Op de middelbare school is Paarse Vrijdag al een bekend begrip. Op de basisschool wordt de dag pas twee jaar gevierd. Daar lag in deze campagne de uitdaging, hoe communiceren we dat het ook op de basisschool belangrijk is om aandacht te besteden aan seksuele- en genderidentiteit?

BKB werkte aan een strategie, creatief concept en ontwikkelde middelen om zoveel mogelijk basisschoolleerkrachten te bereiken en overtuigen mee te doen met Paarse Vrijdag op 9 december. Leraren worden met advertenties op Facebook, Instagram en LinkedIn geactiveerd om een gratis actiepakket te bestellen met daarin paarse versiering voor in de klas en lesstof. Centraal in de campagne staat een groep diverse leerkrachten, die door middel van een portrettenreeks vertellen wat hun persoonlijke motivatie is om mee toe doen met Paarse Vrijdag en tips geven over hoe je dit onderwerp bespreekbaar maakt in de klas.

Ieder kind is uniek, gelukkig maar! Als kind kijk je zonder vooroordelen en met een open blik naar de wereld en de mensen om je heen. Juist daarom vind ik het zo belangrijk om ook op de basisschool stil te staan bij het feit dat iedereen anders is en dit te vieren tijdens Paarse Vrijdag.
Willeke Asselbergs
Campagnestrateeg