Vereniging Eigen Tent

Bouwen aan startersdromen met Vereniging Eigen Huis en Lowlands

Opdrachtgever:
Vereniging Eigen Huis

Expertise vanuit BKB:
Campagnestrategie en boodschapontwikkeling,
Campagneconcept,
Communicatiestrategie,
Creatie,
PR

Datum:
2022 - 2024

Website:
https://www.eigenhuis.nl/huis-kopen/starters/in-actie-voor-starters

Vereniging Eigen Huis wil voor iedereen een passende en betaalbare woning. Goed, duurzaam en betaalbaar wonen in een leefbare wijk is namelijk een eerste levensbehoefte. Daarvoor signaleert ze misstanden in het belang van (toekomstige) woningbezitters en pakt deze ook aan: door belangen te behartigen, verschillende diensten te verlenen en te fungeren als woningmarkt-expert ineen. BKB ontwikkelde programma’s op Lowlands, provinciale bijeenkomsten en politieke activaties om de belangen van starters op de woningmarkt sterker te agenderen.

Voor en door starters
Als starter is het bijna onmogelijk een huis te kopen. De huizen zijn gewoon te duur. De stem van starters wordt daarbij nauwelijks gehoord. Ze kunnen nergens terecht en kunnen zelden meepraten. Daarom ontwikkelden we ‘Vereniging Eigen Tent’: een programma op muziekfestival Lowlands waar starters op speelse wijze hun wensen, dromen en uitdagingen in de starters(protest)stand kunnen uiten. Omdat een eigen tent op Lowlands voor veel starters voorlopig een stuk reëler is dan een eigen huis, heette de vereniging voor even Vereniging Eigen Tent. De stand werd o.a. aangekleed met een vijf meter hoge satirische weergave van de woningmarkt in een Rad van (On)Fortuin van straatkunstenaars Hans de Tweede en Tycho. Dezelfde kunstenaars ontwierpen daarnaast een makelaarsetalage met het woningaanbod op Lowlands: van pipowagen tot eenpersoonsslaaptent – alles staat te koop. Omringd door protestborden konden bezoekers protestleuzen op tweedehands shirts laten zeefdrukken en een petitie tekenen. In 2023 konden Lowlands-bezoekers het Actieve Herinnering-spel spelen, een eigen droomhuis bouwen, een vergeet-mij-niet-foto delen en een boodschap achterlaten voor de toekomstige woonminister.

Van betaalbaar naar haalbaar
Vervolgens organiseerden we in elke provincie een ‘Baksteenberaad’ waar starters, politici en bouwers de woningnood en (regionale) oplossingen bespraken. In het bijzijn van starters en diverse media nam woonminister Hugo de Jonge op vrijdag 10 maart 2022 in Den Haag een petitie van Vereniging Eigen Huis met 102.621 handtekeningen in ontvangst voor de bouw van minimaal 10.000 woningen van maximaal €260.000 per jaar. Ondanks de erbarmelijke weersomstandigheden zetten starters uit het hele land hun tentje op het Lange Voorhout in Den Haag. Tijdens deze woonmanifestatie overhandigde algemeen directeur Cindy Kremer de petitie aan minister Hugo de Jonge. De manifestatie werd afgesloten met een Baksteenberaad, waar de minister met starters, politici en marktpartijen sprak over oplossingen voor de woonproblematiek.

Donderdag 21 maart 2024 overhandigden we de startersfoto’s van Lowlands-bezoekers voorafgaand aan het commissiedebat Woningbouwopgave en koopsector in de Tweede Kamer. De protestfoto’s goten we naast een fotoboek in een kartonnen kubushuis, bestaande uit een twintigtal wenskaarten om de ‘bouwstenen’ van de (deels nieuwe) commissie voor Binnenlandse Zaken een warm welkom te heten en ze eraan te herinneren om te blijven bouwen aan startersdromen. Starters gaven elk Kamerlid een kartonnen kubus voor op hun bureau met daarop een succeswens, foto’s van de Lowlands-bezoekers die meewerkten aan het fotoboek en een oproep om starters niet te vergeten. De Kamerleden luisterden vervolgens aandachtig naar de verhalen van de starters. Tijdens het debat stonden de kubussen prominent bij de Kamerleden op tafel.

Ik ben er trots op dat we van A tot Z de boodschap van deze campagne op verschillende manieren, bij politiek en het grote publiek onder de aandacht hebben gebracht. Starters zoals ik hebben deze hulp hard nodig.
Charlotte Kriger
Campagnestrateeg en producent