Opdrachtgever: Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Expertises vanuit BKB: Strategie & concept, contentcreatie, event management, pers, productie.
Datum: 2023 – 2025
Vraagje?!
Onbeperkt meedoen begint op vraagje.nl
Alle mensen in Nederland moeten kunnen meedoen in de samenleving op een manier die bij ze past. Voor veel mensen met een beperking is dat niet vanzelfsprekend omdat de samenleving hen drempels oplegt. Bijvoorbeeld in het vinden van een baan, het bezoeken van een concert of reizen met het openbaar vervoer. BKB ontwikkelde voor het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) Vraagje?! om het gesprek over toegankelijkheid te starten en mensen bewust te maken van de bijdrage die zij kunnen leveren.
Onbeperkt meedoen begint op vraagje.nl
Nederland telt meer dan 2 miljoen mensen met een beperking. Uit onderzoek blijkt dat 9 op de 10 mensen het nodig vinden om drempels te verlagen voor mensen met een beperking, maar niet goed weten hoe. Drempels verlagen begint een gesprek over de behoeften van mensen met een beperking om volledig mee te kunnen doen. Dat gesprek durven de meeste mensen nu niet te starten. Vraagje?! is een gespreksstarter die mensen op weg helpt, door het stellen van een vraag makkelijk te maken. Je hebt het altijd bij de hand via www.vraagje.nl. We stimuleren gesprekken met Vraagje?! op de werkvloer, in het onderwijs, binnen de sportvereniging of culturele aangelegenheid.
Niets over ons, zonder ons
De online tool is gevuld met tips van mensen met en zonder beperking. Alles wat op www.vraagje.nl te vinden is, is ontwikkeld in samenwerking met ervaringsdeskundigen en experts op het gebied van toegankelijkheid. Om de inhoud op te halen, hebben we werksessies georganiseerd met meer dan 60 ervaringsdeskundigen. Elke persoon heeft eigen behoeftes en andere dingen nodig als het gaat om toegankelijkheid. Ieder vraagje is dus ook uniek.
Een toegankelijk Nederland is geen sprookje
Vraagje?! is vlak voor de Week van de Toegankelijkheid 2023 gelanceerd in de Efteling met de aanwezigheid van stakeholders, kinderen, ervaringsdeskundigen en ambassadeurs. Samen lieten zij zien dat een toegankelijk Nederland geen sprookje hoeft te zijn. Onder andere Omroep Brabant en het Algemeen Dagblad schreven er over.
Iedereen kan meedoen aan de beweging
De lancering in de Efteling was de start van een beweging om Nederland toegankelijker te maken. Via het Instagram kanaal van Vraagje?! bouwen we door middel van organisch en betaalde content aan de betrokkenheid op vraagje.nl. Een kernteam van ambassadeurs ondersteunt de campagne en draagt de komende jaren bij aan het creëren van bewustwording, zoals, Mira Thompson, Alex Naber & Chesea Boy, Lynn Quanjel, Orgel Joke, Thirsa With en Tako Rietveld.
Doe je ook mee? Volg de beweging op Instagram.
Toegankelijkheid is iets waar ik noodgedwongen elke dag mee te maken heb. Daarom was het voor mij extra mooi en belangrijk om aan deze campagne mee te werken. Er kan nog zoveel worden gedaan, begin maar eens met een vraagje!Zjos Dekker
Campagnemedewerker