25 maart 2025

'Wat fabrikanten mogen vragen voor medicijnen is absurd'

Partner Justin over de campagne ‘Gezondheid boven geld: medicijnen voor iedereen’ voor Wemos

‘Hoe maak je een campagne rondom eerlijke medicijnprijzen in Nederland? Die vraag kregen we van Wemos, een organisatie die wereldwijd strijdt voor toegang tot gezondheidszorg. In het regeerakkoord stond vastgelegd dat er beleid zou komen om medicijnfabrikanten te dwingen tot eerlijke en transparante prijzen, want op dit moment mogen die voor hun medicijnen vragen wat ze willen. Wat de gek ervoor geeft dus - of nouja, de zieke. Wemos wilde campagne voeren om de politiek aan hun belofte te houden.

"We hoopten dat als je mensen op straat dit zou uitleggen ze ook zo geschokt zouden reageren als wijzelf"

Het is absurd dat een fabrikant gewoon kan zeggen: ik vraag tienduizenden euro’s voor dit medicijn, zonder dat te hoeven verantwoorden. Ik snapte dan ook meteen het belang van deze campagne. We wilden die absurditeit overbrengen en zo het hele veld munitie geven tegenover Den Haag. Zodat iedereen, van apothekers en medicijnleveranciers tot ziekenhuizen en huisartsen, mondiger wordt en kan zeggen: houd je aan je belofte, want ons werk wordt er beter en makkelijker van.

Wij dachten meteen aan Roel Maalderink van het televisieprogramma Plakshot en zijn voxpop-stijl. We hoopten dat als je mensen op straat dit zou uitleggen ze ook zo geschokt zouden reageren als wijzelf.

Puur en oprecht
Bij een voxpop moet je het doen met de reacties die je krijgt. Gelukkig ging dat heel goed. Als Roel tegen een vrouw zegt dat hij denkt aan 200 euro voor één pil, slaat ze haar hand voor haar mond en zegt ze: “Oh, schandalig!” Dat beeld werd zelfs het omslagbeeld van een belangrijke aanvraag van Wemos. Haar reactie was puur en oprecht, en zegt eigenlijk alles.

We hebben besloten de video’s alleen via LinkedIn te verspreiden, om daar de juiste doelgroep te bereiken. En de reacties waren heel positief, juist ook op de stijl van de video’s - we maakten ook een video over ‘Monopoly, de medicijn editie’. Die vorm is heel erg van nu. Het kan nog best even duren voor de politiek de gemaakte beloftes nakomt, maar ik denk dat we Wemos met deze nieuwe manier van campagne voeren geholpen hebben om de komende tijd hun strijd voort te zetten.’

 

Door Lotte Bouwman