
'We moeten laten zien hoe de worst gemaakt wordt'
Maarten over onze podcast Campagne Daily
‘Vrijwel meteen nadat op 7 juli het kabinet viel, werd ik toegevoegd aan een of andere voetbal-appgroep. Neal Petersen van FC Afkicken bleek een campagne begonnen voor een dagelijkse podcast: de BKB Campagne Daily, waarin we elke dag het nieuws over de campagne bespreken, net zoals we dat doen aan de lunchtafel.
Een maand later, op 4 september, was onze eerste uitzending. We hadden geen idee wat we konden verwachten. Ik was best verrast dat er überhaupt werd geluisterd. Heel snel kregen we echt een interessant publiek, met bijvoorbeeld reacties van campagneteams die iets wilden rechtzetten. Als mensen die behoefte hebben doe je iets goed. En, wat ik écht niet had verwacht: ik merkte dat ik het zelf niet cringe, maar heel leuk vond om de podcast te luisteren.
"Je moet het spel bespreken, anders zit daar helemaal geen controle meer op"
Na 20 jaar BKB leer je niet iedere dag meer van elk project, maar dit was voor mij echt leerzaam. Zelf bepalen wat je goed vindt en wat niet, zonder opdrachtgever, ’s ochtends nog niet weten wat je kort na de lunch gaat maken, elke dag in korte tijd met 7, 8 mensen iets goeds neerzetten. Soms waren we ook de eersten die iets zagen of benoemden.
Als je al een politieke junkie bent, word je door het maken van zo’n podcast al helemaal gedwongen om alles te volgen. Supervermoeiend, maar ook heel leuk. Juist omdat je er zelf ook iets van moet vinden ga je een laag dieper. De negatieve kant is dat je zelf ook deel wordt van het meningencircus. En toch: je moet het spel bespreken, anders zit daar helemaal geen controle meer op. We hebben geprobeerd het ook over de inhoud erachter te hebben, maar ik vind dat het ook juist onze taak is om te laten zien hoe de worst gemaakt wordt, hoe campagnes werken. Anders kunnen partijen nog meer een loopje nemen met de kiezer.
Komend jaar zijn er drie verkiezingen waar wij traditioneel iets mee doen: de Zuid-Afrikaanse, Europese en Amerikaanse. Wat mij betreft maken we nieuwe reeksen rond die verkiezingen. En wie weet hoe snel er weer Tweede Kamerverkiezingen zijn. De Campagne Daily staat paraat!’
Door Lotte Bouwman