Campagne Daily
Drie maanden lang elke dag een podcast over de campagnes
‘Campagnejassen uit, microfoons aan’. Met dat motto maakten we in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen van 22 november 2023 drie maanden lang elke dag een podcast over de campagnes. Campagne-experts en politieke junkies bespraken de actualiteit en gaven antwoord op de vraag: waarom gebeurt dit en waarom nu? De reeks van meer dan 60 podcasts kende een grootse finale in een uitverkochte uitslagenavond in Tivoli, waar we live enkele uitzendingen maakten. De Daily werd meer dan 100.000 keer beluisterd via verschillende podcast platforms. De korte clips die we op YouTube en Instagram publiceerden bereikten een veelvoud daarvan.
In aanloop naar de Europese Verkiezingen van 6-9 juni 2024 maakten we een nieuwe reeks. Daarin behandelden we opnieuw de campagnes, maar we gingen nu ook in op de belangrijkste thema’s in de Europese politiek en op hoe het werkt in Brussel en Straatsburg. Daarvan maakten we naast de podcast ook uitlegvideo's specifiek gericht op first time voters. Deze reeks kende haar finale met live uitzendingen op de Europese Stemnacht in de Tolhuistuin, waar de eerste stemmen van heel Europa werden uitgebracht.
De Daily werd primair gemaakt voor en beluisterd door jonge kiezers. Daarnaast bereikten we veel journalisten en de campagneteams van verschillende partijen. Onder de gasten waren: Yasmin Ait Abderrahman (voorzitter FNV Young & United), Devika Partiman (directeur Stem op een Vrouw), Itay Garmy (Volt), Alexander Klöpping, Guus Valk (NRC), Julia Wouters (de Spindoctors) en vele anderen.
De beide reeksen van de Campagne Daily, zijn hier terug te luisteren en werden gesponsord door Google.
Praten over politieke campagnes doen we bij BKB altijd al graag. Het was een feest om dit nu op een dagelijkse basis achter een podcast microfoon met andere campagnejunks te mogen doen.Pelle Koppen
Campagnestrateeg