Opdrachtgever:
Verschillende bedrijven, maatschappelijke organisaties en ministeries

Datum:
1999 - heden

Expertise:
Onderzoek en focusgroepen

De dynamiek van de publieke opinie in kaart brengen

Onderzoek en focusgroepen voor verschillende opdrachtgevers

Onderzoek is een cruciaal onderdeel van onze manier van werken. Wij beschikken over grote expertise op het gebied van strategisch onderzoek en strategisch advies op basis van focusgroepen en kwantitatief onderzoek, bijvoorbeeld enquêtering. Boodschapontwikkeling staat hierbij centraal.

Nederlandse opdrachtgevers zijn onder andere AEGON, TNT, NOS, de Goede Doelen Loterijen, Plan Nederland, de Consumentenbond, CNG Net, Natuurmonumenten en diverse ministeries. Buitenlandse opdrachtgevers zijn onder andere EMS (Environmental Media Systems, een coördinerende organisatie voor NGO-communicatie over het milieu, in Washington DC), de German Marshall Fund (handel en duurzame ontwikkeling, Washington DC en Brussel), Vattenfall, en SAS Sweden.

Op basis van jarenlange ervaring heeft BKB een eigen methodologie ontwikkeld die voor een groot deel gebaseerd is op Amerikaans campagneonderzoek en bestaat uit een combinatie van focusgroepen, interviews, literatuurstudie en kwantitatief onderzoek. Cruciaal element in het onderzoek is de doorlopende vraag hoe respondenten nieuwe informatie (een nieuw feit, een beleidsvoornemen of een bepaalde boodschap) waarderen en verwerken. Het doel is om niet alleen een momentopname, maar ook de dynamiek van de publieke opinie in kaart te brengen.

Het mooie van focusgroepenonderzoek vind ik dat HiPPO - Highest Paid Person's Opinion - de deur uit kan. Geen campagnes gebaseerd op instinct of nattevingerwerk, maar op strategische inzichten en onderbouwde cijfers. Met andere woorden: focusgroepenonderzoek leidt tot data driven campaigns, waardoor je campagne aan kracht wint.
De dynamiek van de publieke opinie in kaart brengen
Onderzoek en focusgroepen voor verschillende opdrachtgevers