De Nationale Beweegminuut

Een beweeglijke noodkreet van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Opdrachtgever:
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Expertise vanuit BKB:
Strategie,
Boodschapontwikkeling,
Creatief concept,
Content creatie,
Online mediastrategie en beheer,
PR

Datum:
2022

Zie ook:
denationalebeweegminuut.nl

Attentie zitwerkend Nederland! Je weet vast wel dat te veel zitten niet goed is voor je gezondheid. Maar hoe maken we zoveel mogelijk kantoorwerkers en chauffeurs in Nederland bewust van het belang van bewegen tijdens de werkdag? De kunst is om klein te beginnen en groots uit te pakken. Daarom lanceerden we De Nationale Beweegminuut, als vervolg op de Zet ook de stap-campagne voor het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Dit keer met hulp van NATWERK, Willie Wartaal en Olga Commandeur.

Nederlanders Europees kampioen zitten
In Nederland zitten we gemiddeld tien uur op een werkdag. Dat maakt ons Europees kampioen zitten, want in geen enkel ander Europees land zit zo’n groot gedeelte (32%) van de bevolking meer dan 8,5 uur op een dag. Door langdurig zitten lopen we meer kans op ziektes zoals hart- en vaatziekten, diabetes type 2, depressie, kanker en zelfs vroegtijdig overlijden. En dit is helaas niet te compenseren door 3 keer per week te gaan sporten. Beeldschermwerkers hebben daarnaast ook een verhoogde kans op klachten aan armen, nek en schouders. Gelukkig is de oplossing vrij simpel: regelmatig even opstaan en bewegen. Te beginnen met één minuut.

Het illustere duo: Willie Wartaal en Olga Commandeur
Rapper Willie Wartaal schreef een lied voor de campagne waar je onmogelijk stil kunt zitten. Vitaliteitscoach Olga Commandeur legt uit welke bewegingen je makkelijk naast je bureau of in pauzes kunt doen. Naast een sprankelende videoclip met knipoog naar de jaren ’80 aerobics esthetiek ontwikkelden we een website, een radiospot, instructievideo’s, een serie webinars en een chatbot.

Lancering bij HTM in Den Haag
De lancering van de campagne vond plaats in de tramremise van HTM in Den Haag, met een liveoptreden van Willie Wartaal en Olga Commandeur voor de medewerkers van het vervoersbedrijf en de aanwezige media. Ook Jaap Bierman, algemeen directeur van HTM, en Luc Gielen, plaatsvervangend directeur gezond en veilig werken bij het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid waren ook aanwezig om het belang van bewegen tijdens de werkdag te onderstrepen.

Van Jinek tot RTL Boulevard
Het resultaat is onbetaalbaar beeld- en luistermateriaal met mediaoptredens en vermeldingen bij o.a. Jinek, Op1, Koffietijd en RTL Boulevard. Waardoor een groot deel van zitwerkend Nederland op de hoogte is van het credo: elke werkdag om 11:00 één minuut te bewegen. Dat lijkt effect te hebben gehad.

Samenwerken met Willie Wartaal en Olga Commandeur om zitwerkend Nederland een beetje in beweging te krijgen, wie had dat gedacht?
Jeffrey de la Fuente
Hoofd Creatieve Strategie