Zet ook de stap

Van kampioen zitten naar kampioen bewegen tijdens het werk

Opdrachtgever:
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Expertise vanuit BKB:
Strategie,
Boodschapontwikkeling,
Creatief concept,
Content creatie,
PR.

Datum:
2021

Website:
www.zetookdestap.nl

Als je dit leest zit je waarschijnlijk op je bureaustoel. Dat is niet zo gek: Nederland is Europees kampioen zitten. We zitten gemiddeld 10 uur op een dag, waarvan een groot deel tijdens het werk. Daardoor lopen we meer kans op ziektes zoals hart- en vaatziekten, diabetes type II, depressie, kanker en zelfs vroegtijdig overlijden. Gelukkig is de oplossing vrij simpel: elk half uur even opstaan en bewegen. Maar hoe krijgen we sedentair werkend Nederland tijdens het werk meer aan het bewegen? En hoe incorporeer je beweging überhaupt in je werkdag?

Voor het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid maakten we de campagne ‘Zet ook de stap’, waarmee we laten zien dat een gezondere werkdag draait om kleine stappen. Even opstaan, strekken, wat drinken halen, een blokje om of wat sportoefeningen. Als we dat elk halfuur even doen, is een kleine stap plots een grote overwinning voor onze gezondheid.

Goed gedrag vieren
Een knipoog naar de agendaherinnering en beelden van echte kantoorwerkers en beroepschauffeurs vormen de basis voor een serie positieve online uitingen. Confetti kon daarbij niet ontbreken. Goed gedrag mogen we namelijk best vieren.

De campagne trapte af met een kick-off bijeenkomst over initiatieven in Europa en mini-colleges over beweegmomenten, interventies en gedragsverandering. Olga Commandeur was ook van de partij om alle aanwezigen te bewegen.

Heel Nederland op werk in beweging
Om beweging écht naar de (thuis)werkvloeren te brengen, ontwikkelden we samen met experts een beweegschema voor kantoorwerkers en beroepschauffeurs. En voor de mensen die wel een uitdaging kunnen gebruiken is er ook de Werken = Bewegen Challenge via Whatsapp, met oefeningen en tips van hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder, oud-atlete en presentatrice Olga Commandeur en gedragswetenschapper Ben Tiggelaar.

In de media:

Volkskrant
NRC
RD
Emerce
Business Insider

Een feestelijke strijd tegen de houten kont. Van strategie en concept tot confetti kanonnen op de set. Met deze campagne zetten we in elk geval een stap in de goede richting.
Jeffrey de la Fuente
Hoofd Creatieve Strategie