Een online omroep voor en door jongeren met een beperking
Omroep mik: een SZW-campagne om jongeren met een beperking voor te bereiden op de arbeidsmarkt
Opdrachtgever:
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Datum:
2012
Expertises:
Strategie en boodschapontwikkeling
Online strategie
Onderzoek en focusgroepen
Zie ook:
YouTube
Begin 2012 lanceerden wij in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid omroep mik, een unieke online omroep voor en door jongeren met een beperking. Via verschillende video’s liet omroep mik zien hoe andere jongeren met een beperking de stap naar een baan al succesvol hebben gemaakt. Door achtergrondinformatie te leveren, bijvoorbeeld over solliciteren, maar ook door reportages te maken en in gesprek te gaan met werkgevers. Via deze online omroep werd de doelgroep voorbereid voor de stap naar de arbeidsmarkt.
De redactie bestond uit zes jongeren uit de doelgroep en in samenwerking met een cameraploeg maakten zij de video’s. Zo was er een item 'Razende Reporter Ronny', een serie video's waarin redactielid Ronny de straat op ging.
BKB was in elke fase van de campagne betrokken. Zo werd er in eerste instantie onderzoek uitgevoerd onder de doelgroep om erachter te komen hoe zij online kanalen en social media gebruikten. Vanuit de resultaten werd het creatief concept geboren. Daarna werkte BKB mee aan de lancering met ambassadeur Lucille Werner en de verspreiding van de video's via onder andere YouTube, Facebook, Twitter, LinkedIn en online fora. Het is bij BKB de boeken ingegaan als een van de eerste campagnes waar actief community management een cruciale rol speelde. Verder werd omroep mik gepromoot via een tour langs verschillende scholen door het hele land.
Uiteindelijk zijn er twee seizoenen omroep mik opgenomen en uitgezonden, waarbij alle video's nog online staan op YouTube. De filmpjes worden tot op de dag van vandaag gebruikt door Facebook-pagina's en websites.
Elke week begonnen we op maandagochtend met een redactieoverleg. Dat was altijd één groot feest. We gingen in gesprek over de drempels die de redactieleden zelf ervoeren rondom werk en bedachten creatieve videoconcepten om deze problemen aan te pakken. Dat maakte het een heel bijzondere campagne: letterlijk voor en door jongeren met een beperking. Het opende in ieder geval mijn ogen.Justin Koornneef
Partner