Beeld: Studio Wesseling

Kom Op Amsterdam!

Een campagne tegen discriminatie voor de gemeente Amsterdam

Opdrachtgever:
Gemeente Amsterdam

Expertises vanuit BKB:
Strategie, boodschapontwikkeling,
creatief concept,
redactie,
online strategie,
PR

Website:
Klik voor meer

Voor de gemeente Amsterdam ontwikkelde BKB samen met Studio Wesseling de antidiscriminatie campagne 'Kom Op Amsterdam'. Daarin roepen we alle Amsterdammers op om voor elkaar op te komen wanneer ze getuige zijn van discriminatie en racisme. Door iemand aan te spreken, een slachtoffer te steunen of iets wat scheef zit bespreekbaar te maken.

In Amsterdam is geen plek voor discriminatie. Toch komt het voor. Zo is vier op de vijf jonge vrouwen weleens slachtoffer van straatintimidatie. Van de lhbtiq+ Amsterdammers is bijna 40% het afgelopen jaar weleens respectloos behandeld op straat. Van de meldingen bij Meldpunt Discriminatie gaat bijna 40% over anti-zwart racisme. Nog altijd wordt er regelmatig melding gemaakt van antisemitisme en islamofobie. Op de arbeidsmarkt wordt vooral discriminatie gemeld op basis van achternaam, afkomst, leeftijd of zwangerschap. Sinds de zomer werkt de gemeente Amsterdam aan een brede aanpak om discriminatie in alle vormen tegen te gaan in de stad.

BKB ontwikkelde de strategie en het concept voor de campagne. Daarin richten we ons op de rol van de omstander die van groot belang is, blijkt uit onderzoek, om discriminatie te voorkomen en aan te pakken. Daarom is de titel van de campagne: Kom Op Amsterdam, wees Amsterdammer’, om mensen bewust te maken, tips en advies te geven hoe er mee om te gaan en mensen te steunen die te maken hebben met discriminatie.

Met anonieme quotes en persoonlijke verhalen van bekende Amsterdammers via outdoor media, PR en een online strategie heeft BKB voor de gemeente in twee verschillende fases (juli en december 2020) de campagne uitgevoerd. Onder andere zangeres Glennis Grace, oud Ajax-voorzitter Michael van Praag en journalist Natascha van Weezel delen hun ervaringen en vragen Amsterdammers voor elkaar op te komen.

Zo vertelt oud-voorzitter van de KNVB Michael van Praag dat hij in eerste instantie op weinig steun kon rekenen toen hij LHBTI-acceptatie en discriminatie bespreekbaar wilde maken in de voetbalwereld. Zangeres Glennis Grace vertelt hoe ze in de steek gelaten werd door mensen die dichtbij haar stonden, toen zij zich uitsprak tegen racisme. Schrijver en filmmaker Natascha van Wezel kwam als jong meisje in een hachelijke situatie toe ze als enige in de hele tram opkwam voor een oudere man die verbaal belaagd en voor ‘vuile Jood’ uitgemaakt werd.

De campagne heeft een groot bereik gehad via de verschillende communicatiemiddelen en uit onderzoek is gebleken dat Amsterdammers op een effectieve manier bewust zijn gemaakt van het probleem en mogelijke oplossingen.

In de media:

Parool in juli: https://www.parool.nl/ps/drie-bekende-amsterdammers-over-discriminatie-ik-ga-s-nachts-niet-alleen-over-straat~b96bdf5a/

Ik vind het belangrijk en dankbaar dat we ons kunnen inzetten om zo’n urgent thema als discriminatie stevig op de agenda te zetten. Van de strategie tot aan de uitvoering met posters in het straatbeeld, in mijn eigen stad Amsterdam.
Isabelle Rade
Partner