Bram Festen en Justin Koornneef

In gesprek met de nieuwe partners van BKB

‘Als je BKB inhuurt krijg je een sparringpartner, geen ja-knikker.’

Bram Festen en Justin Koornneef zijn vanaf januari 2019 partner bij het campagnebureau, waar zij naar eigen zeggen ‘hun hart aan verpand hebben’. BKB’ers kunnen als geen ander verhalen vertellen, vooral over campagnes of de issues waar ze aan werken, maar hun eigen verhaal vertellen ze minder vaak. Tijd voor een gesprek met de nieuwe partners van BKB.

Beide heren werken al weer jaren bij BKB. Justin begon in maart 2012 bij het campagnebureau, Bram volgde in juni 2013. Justin: ‘Ik solliciteerde op de functie community manager, dat was een compleet nieuwe functie bij BKB destijds. Ik dacht zelf dat het te hoog gegrepen was, maar er was meteen een klik.’ Bram begon bij BKB, in tegenstelling tot Justin, in de functie van campagnemedewerker. ‘In 2003 werd ik, net begonnen aan mijn studie in Amsterdam, door mijn neef meegenomen naar een avond in Paradiso. Twee mannen in een boksring die een minuut boksen afwisselden met een halve minuut schaken. Het was het eerste Nederlandse Kampioenschap Schaken Boksen, mede georganiseerd door BKB. Dat laatste wist ik toen nog niet, maar het is een project waar we nu nog steeds trots op zijn. Tien jaar later startte ik bij het bedrijf dat dat soort gekke ideeën mogelijk maakt. Dat vind ik nog altijd fantastisch.’

Justin, jij bent inmiddels uitgegroeid tot een expert op het gebied van online-media. Hoe is dit zo gekomen?

‘Ik mocht pionieren op het gebied van online en kon veel uitproberen. De ontwikkelingen gingen rap, en ik werd hierdoor snel meer ervaren.’ In 2012 begon ik nog met het onderhouden van een Hyves-pagina. Vier maanden later lanceerde ik de Facebook-pagina van de KNVB: een eerste post over het EK in 2012, nu zitten ze op 195.000 fans. Al snel mocht ik aanschuiven bij nieuwsprogramma’s, en mijn mening geven over de laatste ontwikkelingen.’

‘Justin was al dé man van online, toen ik binnenkwam in 2013. Dat had hij dus binnen een jaar voor elkaar gekregen’, voegt Bram daaraan toe. ‘Voor veel mensen was de online wereld toen echt een soort ‘black-box’. Ze stopten er energie en geld in maar wisten niet wat het zou opleveren. Mensen weten nu meer van online media, zijn mondiger geworden, maar dat betekent niet automatisch dat er strategisch mee om wordt gegaan.’

Justin: ‘Ja dat klopt, ik had echt de wind in de rug door alle online ontwikkelingen. Er is geen twijfel meer of je online moet communiceren. Maar nu is de ‘devil in the details’. Het veld ziet er nu echt totaal anders uit en het is moeilijker en uitdagender om de juiste boodschap te laten landen bij de juiste doelgroep. Zonder strategie ga je het niet redden. Bij BKB zijn we daar ook elke dag mee bezig: wat speelt er? En hoe passen we dat toe?’

Bram, jij houdt je nu vooral bezig met het geven van strategisch advies en acquisitie. Hoe ben je in deze rol gegroeid?

‘Ik begon bij BKB tijdens een hectische periode. De helft van het bureau was druk bezig met de organisatie van een groot evenement voor coöperatieve transportverzekeraar TVM. Een dag waar ruim 3.000 leden konden genieten van Guus Meeuwis, maar ook van een ijzersterk inhoudelijk programma over de toekomst van vervoer en sport. De andere helft van BKB was aan de slag met de lancering van een nieuwe online verzekeringsdienst. Daarvoor haalden we een van de founding fathers van Facebook naar de Westergasfabriek. Ik werd daardoor direct in het diepe gegooid en moest veel zelf uitvinden, maar dat vond ik juist tof. Ik merkte meteen dat ik bij een bedrijf werkte waar heel veel mogelijk is en met een interessante dynamiek.

Dat betekent ook zelf kansen zien en pakken. Voor mij is ons werk voor de ASN Bank een sleutelmoment geweest. Collega’s waren bezig met de positionering van de duurzame bank richting huidige en potentiële klanten. Ik heb me daar toen direct op gestort. Onderdeel van deze opdracht was de transformatie van de jaarlijkse ledendag van de bank. De Dag van het Ethisch Beleggen werd ACT., een duurzaamheidsfestival voor een compleet nieuwe doelgroep.” Dit project legde voor mij de basis om me meer te ontwikkelen in de strategische kant van communicatie en positionering.’

Als er maar een puzzel is die moeilijk genoeg is of een vraagstuk waarin ik me kan vastbijten, dan vind ik het interessant
Bram Festen
Partner

Strategisch nadenken over positionering en communicatie, haal je daar je inspiratie uit?

Bram: ‘Puzzels oplossen, daar haal ik inspiratie uit. Sommige BKB’ers hebben bepaalde thema’s waar hun hart sneller van gaat kloppen. Van Justin weet ik dat dat bijvoorbeeld de zorg is. Ik heb niet een specifiek onderwerp dat me drijft. Als er maar een puzzel is die moeilijk genoeg is of een vraagstuk waarin ik me kan vastbijten, dan vind ik het interessant. Voor Gasunie over de communicatie rondom de energietafels en energietransitie, voor de gemeente Amsterdam over de ontwikkeling van het gebied tussen Schiphol en ZuidAs en voor het Tropenmuseum over de positionering rondom thema’s zoals slavernij, diversiteit en koloniaal verleden. Stuk voor stuk ingewikkelde maatschappelijke onderwerpen met veel partijen, standpunten, kansen en ook bedreigingen. Voor mij is dat juist de uitdaging. Hoe complexer de puzzel, hoe enthousiaster ik word.’

Justin, jouw hart gaat dus sneller kloppen van het thema zorg?

Ik heb vroeger als huishoudelijk hulp gewerkt in de zorg, en ben ook zorgplanner geweest. Ik haal veel energie uit het vertellen van verhalen van mensen, die werk doen dat ogenschijnlijk normaal wordt gevonden of die sneller over het hoofd worden gezien. Bij BKB werken we veel aan campagnes die deze verhalen een podium geven: zo gaven we de psychiatrie een gezicht voor de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie door een Facebook-pagina te lanceren. Deze groeide van 0 naar 95.000 fans in 3 jaar. En nu verdiep ik mij weer in de verhalen van de geestelijke gezondheidszorg voor het nieuwe kwaliteitsinstituut Akwa GGZ.

Bij complexe onderwerpen hebben campagnes minder dat verhalende karakter. Dat is waar Bram en ik elkaar aanvullen. Mijn hart gaat sneller kloppen van de persoonlijke verhalen en Bram breekt zijn hoofd over de complexe vraagstukken.’

Jullie werken beiden al jaren bij BKB. Hoe hebben jullie het bedrijf zien veranderen?

Justin: ‘Tijdens mijn sollicitatie werd er flink gehamerd op hoe politiek ik was ingesteld. Dat vond ik moeilijk, omdat ik niet het gevoel had dat ik veel met politiek bezig was. Ik heb de afgelopen jaren gezien dat mensen die hier werken, niet per se politieke junkies zijn, maar meer maatschappelijk betrokken zijn. Dat is een verandering.’

Bram: ‘Vroeger waren BKB’ers in hun vrije tijd actief betrokken bij verschillende politieke campagnes. Ze hielpen en adviseerden bijvoorbeeld Wouter Bos, Marietje Schaake, Alexander Rinnooy Kan, Lodewijk Asscher en Jesse Klaver. Het ging dan op kantoor aan de lunchtafel en in onze BKB-Whatsappgroep echt hard tegen hard. Tegenwoordig zijn de discussies minder puur politiek, maar veel breder. De politiek speelt nog steeds een grote rol, maar we kijken ook verder. Je kan het nu bijvoorbeeld ook hebben over een vette actie van de NS die veel impact heeft. Dat is uiteindelijk ook relevanter voor ons werk, dan elk debat in de Tweede Kamer volgen en bespreken.’

‘Daarnaast zijn we ook diverser geworden’, voegt Justin toe. ‘We hebben mensen met verschillende expertises, mensen die echt skills hebben op een bepaald gebied. De standaard BKB’er bestaat gelukkig nog steeds niet.’

Jullie hebben de stap gemaakt en zijn partner geworden bij BKB. Waarom hebben jullie deze stap genomen?

Justin: ‘Vanaf het moment dat ik hier ben gaan werken, voelt dit als een tweede thuis. Ik loop hier altijd met zoveel plezier binnen. Ik heb altijd al gedacht als ik ooit de kans zou krijgen om dit te doen, dan grijp ik die kans met beide handen aan.’

‘Als ik voor ons beiden mag spreken, we hebben al vrij snel nadat wij bij BKB kwamen werken ons hart verpand aan dit bedrijf. We bemoeiden ons al snel tegen dingen aan en hebben een groot verantwoordelijkheidsgevoel’, voegt Bram daar nog aan toe.

BKB heeft de afgelopen twintig jaar succesvol meegewerkt aan projecten voor de overheid, het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties. Wat moet BKB, volgens jullie als partners, voorzetten?

Justin: ‘We moeten altijd op zoek blijven naar vernieuwing. De grootste uitdaging die ik voor me zie is dat wij als campagnebureau, altijd aansprekende campagnes maken die passen bij de huidige tijd. We moeten daarin blijven experimenteren en niet in de automatische piloot schieten. Van persoonlijke videoportretten van veteranen tot geanimeerde ‘wist je dat’-jes over zwangerschapsdiscriminatie: we zoeken altijd naar de juiste online vorm om het verhaal te vertellen. Online bestaan er geen gouden regels die altijd werken: het gaat om precisie en maatwerk.’

Online bestaan er geen gouden regels die altijd werken: het gaat om precisie en maatwerk
Justin Koornneef
Partner

Bram: ‘We hebben gewerkt voor verschillende grote organisaties: van PwC en KPN tot Schiphol en de Volksbank. Dat geeft soms discussie. Ligt hier wel een rol voor BKB? Voor mij passen die opdrachten juist perfect bij ons. Het zijn stuk voor stuk organisaties die echt maatschappelijke impact kunnen en willen maken. Het feit dat wij daar op hoog strategisch niveau in mogen adviseren, maakt onze rol waardevol. We werken namelijk niet aan een klein puzzelstukje, dat ze zomaar kunnen wegschuiven. Dat is wat BKB moet behouden: wij nemen geen genoegen met ‘nee’ en zijn nooit puur uitvoerders. Als een opdrachtgever naar ons toe komt stellen we altijd kritische vragen en geven we ongevraagd advies. Uiteindelijk heeft de opdrachtgever natuurlijk het laatste woord. Maar als je BKB inhuurt, krijg je een sparringpartner, geen jaknikker. Ik heb het idee dat veel opdrachtgevers daarom ook zo graag met BKB werken.’

Een blik op de toekomst. Waar brengt dit BKB over 10 jaar?

Bram: ‘Er is al een groot verschil tussen wat BKB nu doet en wat we deden toen ik binnenkwam. We worden nu steeds vaker gevraagd om naast de uitvoer van campagnes, na te denken over de strategische keuzes en positionering op het gebied van communicatie. Dat betekent dus ook dat we veel meer advies geven dan organiseren. Een evenement kan nog steeds het resultaat zijn van ons advies, en als we er dan voor kiezen om dat zelf te organiseren kunnen we dat nog steeds als de beste, maar het is geen gegeven meer. Over tien jaar kijken we nog beter naar hoe we onze expertises kunnen en willen inzetten.’

Justin: ‘Ik denk dat we goed begrijpen waar de kracht van een goed verhaal zit. Ik kan nog niet voorspellen welk middel of kanaal werkt over tien jaar, maar de onderdelen van een goed verhaal zijn dan niet anders. Een goed verhaal is authentiek, eerlijk, focust zich op de toekomst en op persoonlijke drijfveren. Door een goed verhaal kom je dichter bij een persoon te staan. We moeten blijven begrijpen hoe we die verhalen vertellen, en onszelf bijscholen om te leren wat werkt, online én offline.’