Opdrachtgever:
NCSC (Nationaal Cyber Security Centrum)
Expertise vanuit BKB:
Strategie en boodschapontwikkeling
Publiciteit en promotie
Online strategie
Datum:
2019 – heden
NCSC Magazine
Een magazine over het belang van cyberweerbaarheid
Zowat alles is tegenwoordig verbonden met het internet. Niet alleen de usual suspects als je smartphone en laptop, maar ook snelwegen, bruggen en een groeiend aantal huishoudelijke apparaten. Die toegenomen online verbondenheid is handig, maar brengt ook risico’s met zich mee. En maakt cyberweerbaarheid een thema dat de hele maatschappij raakt.
Bewustzijn
Niet iedereen is zich van dat groeiende belang van cyberweerbaarheid bewust. Zaak dus om de inzichten en ervaringen van het NCSC, dat als onderdeel van het ministerie van Justitie en Veiligheid werkt aan een digitaal veilig Nederland, beter onder de aandacht te brengen. Met deze wens klopte het NCSC in 2019 bij BKB aan.
Schijnwerpers
Uit strategische sessies en diverse interviews met medewerkers werd duidelijk dat het centrum een vruchtbare bron van verhalen is. Zo ontstond het idee om NCSC Magazine te lanceren: een digitaal tijdschrift dat zo’n twee tot drie keer per jaar de wereld van cybersecurity in de schijnwerpers zet. Met name gericht op het netwerk en de partners van het NCSC, brengt het magazine de laatste projecten en ontwikkelingen in de sector in beeld.
Praktijkverhalen
Dit gebeurt zoveel mogelijk aan de hand van concrete verhalen uit de praktijk. Van specialisten van De Nederlandsche Bank die ervoor zorgen dat ons betalingsverkeer beschermd is tegen cyberaanvallen en het verhaal van Le Campus Cyber in Parijs tot interviews met diverse kopstukken uit de sector. Naast de focus op praktijkverhalen is er bewust voor gekozen om in de vormgeving van het magazine weg te blijven bij de clichébeelden die over cybersecurity bestaan. Geen onherkenbaar gemaakte hacker die met een hoodie op achter beeldschermen vol eentjes en nulletjes zit dus. Voor het design van het tijdschrift werkt BKB met illustratoren die elk verhaal op een eigen manier proberen te visualiseren en zo tot leven te brengen.
NCSC Magazine maakt deel uit van een bredere communicatiestrategie die BKB voor het centrum heeft ontwikkeld.
Er schuilt een hele wereld achter dat ene het woord cyberweerbaarheid. Een wereld vol afschrikwekkende afkortingen en wonderlijke techniek, maar ook gedreven experts die graag over hun werk vertellen. Ik vind het een mooie uitdaging om hun verhalen te doorgronden en op te schrijven voor een breder publiek. Als complete leek ben ik in dit onderwerp gedoken en een leek ben ik nog steeds, maar dankzij de vele gesprekken snap ik hoe belangrijk en interessant cyberweerbaarheid is. En hoe nodig het is dat iedereen, van bestuurskamer en parlement tot kantoortuin en keukentafel, hier kennis van neemt en iets met die kennis doet.Mieke Hageman
Senior redacteur