Oerol = Overal

Een grenzeloos verhaal over hét locatietheaterfestival van Europa

Opdrachtgever:
Oerol Festival

Expertise vanuit BKB:
Positionering,
Campagneconcept,
Boodschapontwikkeling,
Creatief concept,
Communicatiestrategie,
Creatie

Datum:
2023

Website:
www.oerol.nl/isoveral

Oerol is een jaarlijks terugkerend tiendaags cultureel festival in juni op Terschelling, met gemiddeld 50.000 tot 55.000 bezoekers. Dat maakt ze het grootste locatiekunstenfestival van Europa en al ruim 40 jaar een begrip. Dit jaar met minder locaties, minder voorstellingen en meer ruimte voor het landschap. Aan BKB om te helpen bij het nieuwe verhaal van Oerol en de communicatie richting nieuwe, jongere maatschappij- en milieubewuste festivalliefhebbers.

Na het overlijden van oprichter Joop Mulder in 2021 en de fysieke hervatting in 2022 slaat Oerol in 2023 een nieuwe koers in: waarbij de natuur en het eiland als natuurlijke entiteit en behoud ervan altijd het uitgangspunt is in programmering en productie. Oerol staat alleen onder potentiële festivalbezoekers tussen de 25 en 40 jaar nauwelijks op de festivalradar. Oerol wordt voornamelijk bezocht door een ouder, wit en welgesteld festivalpubliek. Daar is niks mis mee, maar voor de aantrekkingskracht onder een nieuwe generatie en het voortbestaan van Oerol een urgent probleem. Hoe maak je een eigenzinnig festival, geliefd onder gangmakers van het eerste uur, ook relevant voor gangmakers van de eerste festivalminuut? En hoe krijg je die nieuwe festivalbezoekers over de streep om de overtocht te maken?

Van het eiland naar het vasteland
De naam ‘Oerol’ is afgeleid van het woord ‘overal’ uit het Fries en het Terschellings dialect. De term duidt de tijd van het jaar aan waarin het vee op het eiland werd losgelaten om te grazen in het voorjaar en de herfst. Na de Tweede Wereldoorlog is de ‘Oerol-gewoonte’ afgeschaft, maar vrijheid is nog steeds van alle (leef)tijden. Oerol Festival biedt vrijheid aan (straat- en tekst)theater, muziek, dans, installaties en kunst in de breedste zin van het woord, maar dan op Terschelling in plaats van een zwarte doos. Ieder jaar een Tabula rasa voor nieuwe ideeën en bijzondere momenten. Dit verhaal van grensverleggende cultuur, rustgevende natuur en een ongekend avontuur hoeft zich niet te beperken tot het eiland.

Oerol is Overal
Onder het overkoepelende campagneconcept ‘Oerol = Overal’ bouwen we voort op wat het festival al is, en geven hernieuwde betekenis aan een Oerol dat ook stappen zet in programmering en productie voor een toekomstig publiek. Het festival speelt zich 10 dagen af op Terschelling, maar als je het eenmaal hebt meegemaakt zit Oerol 365 dagen tussen je oren. Het is de kunst om dat Oerol-gevoel alvast tussen de oren te krijgen.

Het Oerol-gevoel
De campagne lanceerden we op Instagram met een Oerol starterpack post in samenwerking met Havermelkelite, waarin we Oerol - bezien vanuit een schaamteloos Randstedelijke blik - op de hak nemen. Verder brengen we dat echte Oerol-gevoel over in video’s met mensen die Oerol maken: dit jaar zijn dit Yousef Gnaoui, Karlijn Kistemaker, en Joost Oomen. Als nieuwe bezoekers hun weg digitaal nog niet naar Oerol weten te vinden, moeten we ze wegwijs maken. Daarom attenderen we potentiële bezoekers ook via duurzame krijtgraffiti in verschillende steden op het feit dat Oerol overal is. De tekst “Oerol is niet hier” moedigt samen met de campagne-URL aan om meer te weten te komen. De krijtgraffiti is 3 weken rondom ±60 cultureel relevante plekken (theaters, poppodia, kunstscholen etc.) te zien in Amsterdam, Arnhem, Groningen, Leeuwarden, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg, Zwolle en Utrecht.

Bekijk de campagnepagina en laat je meevoeren.

De kracht en schoonheid van kunst is zo nodig: meer nog dan nu, nu meer dan ooit. Trots dat we samen met Oerol grenzen kunnen opzoeken.
Jeffrey de la Fuente
Hoofd Creatieve Strategie