Beeld: Public Cinema

Vraag het de Wetenschap 2020

Corona vragenuurtjes met wetenschappers

Opdrachtgever:
Nationale Wetenschapsagenda

Expertises vanuit BKB: Strategie en boodschapontwikkeling
Online strategie
Online evenementen en activatie
Publiciteit en promotie

Website:
https://wetenschapsagenda.nl
https://wetenschapsagenda.nl/videos/corona-uitgelegd/

 

Voor de Nationale Wetenschapsagenda ontwikkelde BKB samen met Public Cinema een publiekscampagne om wetenschap toegankelijk te maken voor een breed publiek. De Nationale Wetenschapsagenda wil met al haar activiteiten de drempels naar de wetenschap verlagen door te laten zien hoe wetenschap werkt en hoe het verweven is met ons dagelijks leven. 

Voor veel kinderen, ouders en jongeren was het coronavirus en de maatregelen even wennen in maart 2020 en riep het veel vragen op. Daarom organiseerden wij verschillende live vragenuurtjes op Facebook en Instagram met topwetenschappers over de (gevolgen van de) coronacrisis. 

Honderden vragen werden gesteld tijdens de verschillende vragenuurtjes door kinderen, jongeren en hun ouders. Zij konden live vragen konden stellen aan virologen, neurologen, gedragswetenschappers en kinderpsychologen over de (gevolgen van) het coronavirus. Van ‘Kan ik corona krijgen van de glijbaan?’ tot ‘Hoe ziet het coronavirus eruit, en welke kleur heeft het?’ en ‘Wanneer mag ik weer bij opa en oma op bezoek?’. Vervolgens zijn er voor ouders animaties ontwikkeld en een vragenuur georganiseerd over hoe zij om kunnen gaan met angsten en vragen van hun kinderen en pubers. In de eerste week van juni 2020 volgde een sessie speciaal voor millennials over het nieuwe sociaal in de anderhalvemetersamenleving.

Afsluitend organiseerden we een laatste talkshow met een voor- en natraject, waarin we terugblikken en vooruitkijken met wetenschappers en jongeren. Nadat premier Mark Rutte een oproep deed aan de volwassenen van de toekomst - de Nederlandse jongeren – gaven we met de Nederlandse Wetenschapsagenda daar gehoor aan namens de wetenschap door een Jongeren Challenge waarin jongeren tussen de 14 -18 jaar onderzoeksvragen konden indienen waar vijf wetenschappers vanuit verschillende vakgebieden aan de slag  zijn gegaan. Op deze manier nemen we de jongeren serieus en geven hen een gevoel van purpose. Tegelijkertijd kan de wetenschap gebruik maken van de creatieve denkkracht van de nieuwe generatie.

BKB ontwikkelde het concept en de uitvoering voor de online campagne en de vragensessies en de Jongeren Challenge.

Corona vragenuurtjes met Diederik Gommers – Wetenschapscommunicatie over het coronavirus voor jongeren

In navolging van de corona vragenuurtjes die BKB organiseerde voor de Nationale Wetenschapsagenda in het voorjaar van 2020, hebben we in oktober 2020 een aantal speciale edities georganiseerd. Famke Louise en Diederik Gommers ontmoeten elkaar tijdens een TV uitzending en besloten hun krachten te bundelen in hun gezamenlijke ambitie om de vragen van jongeren serieus te nemen en hen beter proberen uit te leggen wat een waarom de coronamaatregelen noodzakelijk zijn. We hebben daarom vier online sessies (sessie 1, sessie 2, sessie 3 en de Facebook sessie) georganiseerd en Public Cinema een animatie ontwikkeld zodat jongeren al hun vragen kunnen stellen over corona en de coronamaatregelen.

 

In de media

RTL Nieuws – Diederik Gommers als held bestempeld op Instagram
Het Parool – Fans prijzen Diederik ‘eindbaas’ Gommers bij livedebuut Instagram
LINDA Nieuws – IC arts Diederik gommers influencer op Instagram
RTL Boulevard – Diederik Gommers als held bestempeld op Instagram
NPO Radio 1 – Diederik Gommers over live Q&A met jongeren
NU.nl – Diederik Gommers beantwoordt coronavragen op Instagram
Algemeen Dagblad – Vraag het gommers hoe ga je om met complotdenkers

Vraag het de Wetenschap(per) – Publiekscampagne over wetenschapspopularisering

BKB heeft in opdracht van de Nationale Wetenschapsagenda in het voorjaar van 2020 verschillende online content en live sessies ontwikkeld rondom de coronacrisis. Door in te spelen op de actualiteit vonden we aansluiting bij de doelgroep online en in de media. Vanaf september 2020 zijn we maandelijks rondom een onderwerp interactieve content gaan maken waarin de actualiteit op een toegankelijke manier wetenschappelijk geduid wordt en de doelgroepen de kans krijgen vragen te stellen aan de wetenschap.

Het doel van de campagne is om wetenschap toegankelijk te maken door middel van interactie (vraag en antwoord) en het dichterbij elkaar brengen van wetenschap en maatschappij. Door de interactie aan te gaan met het brede publiek zoals het ophalen van vragen en het stellen van vragen tijdens livesessies.

Zo organiseerden we livesessies met wetenschappers over het de economie, het klimaat, racisme en discriminatie en over fundamenteel onderzoek. De livesessies zijn terug te kijken op de Instagram– en Facebookpagina van de Nationale Wetenschapsagenda.