Bij NS zijn we er voor elkaar
Een interne campagne over omgangsvormen
Opdrachtgever:
NS
Expertises vanuit BKB: Onderzoek en gedragstheorie Strategie
Creatief concept Contentstrategie en ontwikkeling
Datum:
2023 - 2024
‘Zoals je verschillende reizigers hebt, heb je ook verschillende collega’s. De kunst is om daarin niet veroordelend te zijn.’
Bij NS werken ruim 20.000 mensen. De diversiteit aan werknemers is een afspiegeling van de Nederlandse samenleving. Zoals bij iedere grote organisatie komt ook bij NS niet-professioneel en ongewenst gedrag voor. Om dit tegen te gaan, is er een gedragscode. Maar alleen afspraken op papier lossen dit probleem niet op. Daarom vroeg NS aan BKB om een interne campagne te ontwikkelen die structureel aandacht vraagt voor gewenste omgangsvormen binnen het bedrijf.
Uitgangspunt van de campagne
De campagne moest alle medewerkers binnen NS aanspreken: van de conducteur en machinist tot winkelmedewerkers en van kantoor tot onderhoud. We wilden de campagne baseren op de behoeften en ervaringen van medewerkers. Daarom voerden we interviews en focusgroepen uit met NS’ers. De inzichten hieruit hielpen ons de strategie en het creatieve concept van de campagne te vormen. De belangrijkste uitkomst was dat de onderlinge band tussen collega’s voor iedereen anders is. De één ziet NS als een familie, terwijl de ander het liever puur zakelijk houdt. Maar over één ding was iedereen het eens: ik ben er voor mijn collega’s. Dit werd het uitgangspunt van de campagne.
De omstander in de hoofdrol
Vanuit de gedragstheorie weten we dat omstanders een cruciale rol spelen in het creëren van een veilige (werk)omgeving. Met deze campagne wilden we NS’ers die getuige zijn van ongewenst gedrag uitdagen om in te grijpen. Deze strategie pasten we eerder succesvol toe in campagnes zoals Ik zet de toon en Kom Op Amsterdam. We ontwikkelden aan de hand van drie kernpunten het campagneplan uit:
- Gezamenlijke norm: Bij NS gaan we respectvol en professioneel met elkaar om.
- Gevraagde actie: Spreek elkaar aan, ga in gesprek, spreek je uit.
- Goed voorbeeld: Laat zien hoe je omgaat met situaties die niet volgens de gedragscode verlopen. Praktische voorbeelden spelen hierin een cruciale rol.
Deze punten kwamen samen in een kernboodschap
'Bij NS houden we met onze 20.000 collega’s Nederland bereikbaar. We zetten ons beste beentje voor om onze reizigers een fijne reis te bezorgen. Iedere collega is anders, maar allemaal zijn we onmisbaar. Op de trein, het station of kantoor en in de werkplaats of de winkel.
Zoals in elk bedrijf kan het wel eens schuren, dat hoort erbij. Maar bij NS is geen plek voor discriminatie, racisme, seksisme, LHBTIQ+-fobie, xenofobie, pesten of uitsluiting. Daar ligt een duidelijke grens, die we samen moeten bewaken. Zeg jij er wat van, als iets niet kan? Bij NS zijn we er voor elkaar.'
Gebaseerd op waargebeurde verhalen
We schreven verhalen op van de ervaringen van NS-medewerkers over situaties die zich daadwerkelijk op de werkvloer hebben voorgedaan. Samen met Every Media maakten we audiofragmenten van deze verhalen (ingesproken door acteurs om anonimiteit te waarborgen). NS’ers luisterden naar deze fragmenten , wij filmden hun primaire, authentieke reacties. Dit werd de verbindende lanceringsvideo die via interne kanalen van NS is verspreid.
Studio Wesseling deed de vormgeving. Op de posters staan korte beschrijvingen van waargebeurde situaties, gevolgd door de vraag: ‘Zeg jij er wat van?’ De QR-codes leiden naar audiofragmenten en ervaringsverhalen op het intranet van NS. Hier staan ook middelen en tips over hoe NS'ers kunnen handelen als zij met dergelijke situaties te maken krijgen en de contactgegevens van een vertrouwenspersoon.
Bij campagnes over omgangsvormen is er geen quick fix. Neem de tijd om betrokkenen te spreken. Moedige medewerkers die hun verhaal delen en een management dat zich uit durft te spreken zijn essentieel. We hadden meerdere sessies met NS nodig om het concept en de boodschap af te stemmen. Het resultaat is een campagne die zo gebouwd is dat makkelijk te herhalen is.Selma Hamouda
Campagneleider