Opdrachtgever:
Provincie Noord-Holland

Datum:
2017 - heden

Expertises:
Strategie en boodschapontwikkeling
Publiciteit en promotie
Online strategie
Evenementen en activatie
Onderzoek

Zie ook:
Facebook

Jouw Noord-Holland

Een participatiecampagne waarin alle Noord-Hollanders mee mogen denken over hun toekomst

De provincie Noord-Holland moet, net als alle andere provincies, een omgevingsvisie voor 2050 opstellen. Die visie wordt uiteindelijk uitgewerkt in de nieuwe Omgevingswet die vanaf 2019 intreedt. Wij zijn gevraagd om de inwoners van Noord-Holland hierbij te betrekken.

Zo'n Omgevingswet bepaalt namelijk veel: hoe en waar gebouwd mag worden, welke recreatiegebieden er worden ontwikkeld en hoe we onze energie opwekken bijvoorbeeld. Provincie Noord-Holland wil graag dat alle inwoners en gebruikers van de provincie kunnen meepraten over hun wensen voor 2050.

Wij ontwikkelden daarom een campagnestrategie bestaande uit grootschalig onderzoek, een Facebook-pagina, huiskamergesprekken in de hele provincie en pop-uphuiskamers op Bevrijdingsdag in Haarlem en Sail in Den Helder.

Online bouwen we aan een grote, actieve community terwijl de gedeputeerden ook offline het gesprek aangaan met inwoners van de provincie. Tegelijkertijd ondervragen we voor het onderzoek ruim 3.000 mensen. Daarnaast is er een brede regionale persaanpak. De campagne heeft inmiddels bijna alle regionale kranten en televisie gehaald. Lees bijvoorbeeld dit artikel in Het Parool.

Als geboren en getogen Noord-Hollander word ik hier heel enthousiast van. De provincie Noord-Holland wil écht luisteren naar wat de inwoners te zeggen hebben. Het is fantastisch om het gesprek te faciliteren, offline én online!
Mieke Hageman
Senior redacteur