Samen Sociaal Online

Zoektocht naar een socialere online wereld met Netwerk Mediawijsheid

Opdrachtgever:
Netwerk Mediawijsheid

Expertise vanuit BKB:
Campagnestrategie en boodschapontwikkeling,
Campagneconcept,
Communicatiestrategie,
Creatie,
Sociale mediastrategie & beheer,
PR

Datum:
2021

Netwerk Mediawijsheid droomt van een Nederland waarin iedereen mediawijs is - of bezig is dat te worden. Nederlanders die mediawijs zijn, kunnen zich gemakkelijker en zekerder bewegen in een samenleving waaruit (online) media niet meer weg te denken zijn. BKB ontwikkelde in navolging op de Week van de Mediawijsheid van 2020 ook de campagne van 2021.

De Week van de Mediawijsheid is een initiatief van Netwerk Mediawijsheid om aandacht te vragen voor het belang van mediawijsheid voor alle Nederlandse burgers, van jong tot oud, van werk tot privé, in alle soorten en maten. Het thema gaat dit jaar in de kern over online omgangsvormen. Hoe willen we met elkaar omgaan? Hoe houden we het samen sociaal online?

Verbinding en verdeeldheid
De online wereld is niet altijd en voor iedereen een fijne plek. Waar we online in verbinding met elkaar staan, zien we zorgen om maatschappelijke tegenstellingen en polarisatie toenemen. Waar alle kennis een muisklik van ons is verwijderd, is het door desinformatie moeilijk te beoordelen of iets echt waar is. En waar we ons online vrij kunnen bewegen, voelt online soms niet veilig meer door pesten, cancel cultuur of cybercriminaliteit. Dat terwijl men vooral een samenleving met gemeenschapszin en verdraagzaamheid wenst, waarin mensen naar elkaar omkijken en respectvol met elkaar omgaan. Daarom richten zetten we met deze campagne de verbinding boven de verdeling in de online wereld.

Online kader voor offline gebruik
Wie je ‘online’ bent is een verlengstuk van je ‘offline’ zelf, en vice versa. Dat zetten we kracht bij met een levensecht Instagram kader van vilt voor het campagnebeeld, maar ook om mensen op straat aan de tand te voelen over online omgangsvormen. Een duim omhoog of omlaag op prikkelende stellingen en vragen vormt het startpunt van een zestal voxpop-video’s. Samen met bibliotheken en scholen en andere netwerkpartners brachten we het gesprek op gang via de campagnewebsite, posters, een sociale mediastrategie, toolkit en actieve persbenadering.

Een kant-en-klare oplossing voor een socialere wereld is er niet, maar bewustzijn en gesprekken stimuleren is al een mooi begin. Te gek om die haat-liefde verhouding met de online wereld onder de loep te nemen.
Jeffrey de la Fuente
Hoofd Creatieve Strategie