Opdrachtgever:
Rutgers

Expertise vanuit BKB:
Strategie,
Boodschapontwikkeling,
Creatief concept.

Datum:
2020 - 2021

Tot hier

Rutgers trekt de grens tegen seksueel geweld

Seksueel geweld is helaas nog steeds een structureel probleem. Meer dan de helft van de vrouwen en 1 op de 5 mannen in Nederland heeft weleens te maken gehad met seksueel geweld, ongewenste aanrakingen en grensoverschrijdend gedrag. Hoog tijd dat er een nieuwe generatie opgroeit met respect voor elkaars grenzen en wensen! Rutgers pleit daarom voor een structurele aanpak voor preventie van seksueel geweld. Aan ons de eer om ze te helpen met een publiekscampagne richting de politiek.

Voor Rutgers ontwikkelden we campagnestrategie, boodschap en creatief concept Tot Hier, om samen met slachtoffers en politieke jongerenorganisaties een grens te trekken. Seksueel geweld moet stoppen, maar er gebeurt te weinig om het te voorkomen. Tot hier: tijd voor een Actieplan Preventie Seksueel Geweld. Dat betekent dat de overheid veel meer moet investeren in betere seksuele voorlichting op school en daarbuiten, betere opleidingen voor betrokken professionals en meer publiekscampagnes om de cultuur rond seks in Nederland te verbeteren.

De campagne werd breed gesteund door jongeren en influencers als Tim Hofman, Geraldine Kemper en Anousha Nzume. En door organisaties zoals Centrum voor Seksueel Geweld, COC Nederland en FNV. Ook zij trekken de grens. Want seks hoort veilig, prettig en vooral gewenst te zijn.

De petitie is uiteindelijk ruim 13.300 keer getekend en aangeboden bij Tweede Kamerleden. Rutgers zal onder de noemer #TotHier blijven pleiten voor duurzame preventie en aanpak van seksueel geweld. Nu is de politiek aan zet.

In de media:

Op school leerde ik vrij weinig over seksualiteit, terwijl het zo belangrijk is om grenzen en wensen te leren herkennen, respecteren en aangeven. Seks hoort voor iedereen een fijne ervaring te zijn.
Jeffrey de la Fuente
Hoofd Creatieve Strategie