Week van de Mediawijsheid 2020

Je hebt het zelf in de hand

Een zoektocht naar digitale balans met Netwerk Mediawijsheid voor de Week van de Mediawijsheid

Opdrachtgever
Netwerk Mediawijsheid

Datum
2020

Expertises
Strategie en boodschap ontwikkeling
Campagne concept
Content creatie
Media- en PR strategie
Advertentiebeheer en persbenadering

Zie ook
Website

Scrollen, liken, appen, swipen, streamen, gamen en subscriben: online media zijn onlosmakelijk verbonden met ons offline leven. Voor het delen van informatie, het op de hoogte blijven van het laatste nieuws en om op afstand in contact te blijven. Maar hoe stimuleren we jongvolwassenen om na te denken over hun eigen schermgedrag en een goede digitale balans? Samen met Netwerk Mediawijsheid zijn we aan die zoektocht begonnen in het kader van de Week van de Mediawijsheid.

Netwerk Mediawijsheid
Netwerk Mediawijsheid heeft als missie: ‘Iedereen mediawijs’. Met meer dan duizend aangesloten organisaties werkt het netwerk aan een Nederland waarin iedereen mediawijs is – of bezig is dat te worden. Want wie mediawijs is, kan zich gemakkelijker en zekerder bewegen in een wereld vol media. Ieder jaar organiseert Netwerk Mediawijsheid de Week van de Mediawijsheid, een bewustwordingscampagne over het kritisch en actief omgaan met media.

Landelijk onderzoek
In samenwerking met Netwerk Mediawijsheid en het Trimbos-instituut heeft BKB een landelijk onderzoek begeleid om te achterhalen hoe de (digitale) balans van jongvolwassenen eruitziet. Onderzocht werd hoe jongvolwassenen (16 – 25 jaar) hun tijd indelen met media en hoe dit samenhangt met hun gezondheid. Zie deze factsheet voor de resultaten. Duidelijk wordt dat digitale media voor- en nadelen hebben voor de lichamelijke, mentale en sociale gezondheid.

 

Campagnebeelden Week van de Mediawijsheid 2020
Campagnebeelden Week van de Mediawijsheid 2020
Instagramfeed @iedereenmediawijs
Instagramfeed @iedereenmediawijs
Instagramfeed @iedereenmediawijs

Je hebt het zelf in de hand
Het is daarom relevanter dan ooit om een goede digitale balans te vinden. De zoektocht naar die balans hebben we letterlijk en figuurlijk, zelf in de hand. Vanuit die gedachte ontwikkelden wij campagnestrategie, online strategie en communicatiematerialen, waaronder een nieuwe Instagrampagina met ‘Je hebt het zelf in de hand’ als centrale boodschap. De sociale mediacontent hebben we ingedeeld op basis van de verschillende gezondheidsdomeinen: lichamelijk, mentaal en sociaal, met telkens jongvolwassenen in beeld die ongescript vertellen over hun zoektocht naar digitale balans.

Digitalebalans.nl
Samen met het Trimbos Instituut ontwikkelden we ook de website digitalebalans.nl, waar je weetjes, tips en adviezen kunt vinden: hoe zorg je dat je je goed en gezond voelt met én zonder media? Daarnaast kun je met een  zelftest ontdekken of jij alles onder controle hebt en hoe tevreden je bent met je eigen digitale balans. Door het hele land riepen we verschillende (partner)organisaties op om aandacht aan digitale balans en gezondheid te besteden, met het nodige resultaat.

Ik raad het aan om de zelftest op digitalebalans.nl te maken. Het geeft houvast, zelfs als je niet op zoek bent naar balans.
Selma Hamouda
Campagneleider

In de media
In de kranten en online was er mooie aandacht voor media & gezondheid en digitale balans. Bijvoorbeeld:

Jongeren kijken 7 uur per dag op scherm en vinden dat te veel’ (RTL Nieuws, uitzending & online)
Mediawijsheid lastig in coronatijd’ (NPO Radio 5)
Jongeren kijken tot 7 uur per dag op scherm en vinden dat te veel’ (Telegraaf)
Hoe Instagram en WhatsApp jou telefoonverslaafd maken’ & IGTV (NPO 3FM / Human)
De genadeloze impact op je hersenen van de hele dag appen en swipen’ (VICE)
Bijbelse mediavorming maakt weerbaar in strijd der geesten’ (Reformatorisch dagblad)
Hoe kun je het beste omgaan met fake news en complottheorieën in de klas?’ (NPO Radio 1)
Begin zo vroeg mogelijk met lessen mediawijsheid’ (NPO Radio 1)
Jongeren de klok rond op telefoon en tablet: ‘Mijn leven speelt zich af op een scherm’ (Eindhovens Dagblad)
Floris (29) gooide zijn smartphone expres in een kampvuur’ (NPO 3FM / Human)
Wat is er deze week in het nieuws?’ (Jeugdjournaal)
De meeste jongvolwassenen vinden dat ze te vaak naar een scherm kijken’ (Quest)
‘Lang op je scherm, hoe erg is dat?’ (Noordhollands Dagblad, Gooi- en Eemlander, Leidsch Dagblad en Haarlems Dagblad)
Jongeren kijken tot 7 uur per dag op scherm en vinden dat te veel’ (Dagblad van het Noorden)
Ben jij online?’ (Kidsweek Junior)
Test: Hoe gezond ben jij online?’ (Kidsweek)