10 november 2016

Training sociale media voor politici Oekraïne en Georgië

‘All our girls are on Facebook, all the time.’ In Georgië zit bijna 100% van de jongeren op het sociale netwerk. In Oekraïne liggen die cijfers nog wat lager, maar Facebook groeit er als kool. Vkontakte, het Russische alternatief, is begrijpelijkerwijs niet meer zo geliefd. De potentie voor campagnes op sociale media is in beide landen enorm. Toch maken politieke partijen er nog maar mondjesmaat gebruik van.

In samenwerking met het Nederlands Instituut voor Meerpartijen Democratie (NIMD) gaven Eva van Rijnberk, Justin Koornneef, Maarten van Heems (BKB) en Peter Kwint, kandidaat-Kamerlid voor de SP, vorige week in Kiev een training sociale media aan de online teams van drie Georgische en zeven Oekraïense partijen. Van contentstrategie tot de voors en tegens van Facebook, Twitter, Snapchat en Instagram, van wereldwijde trends en goede voorbeelden tot de ideale post.

'Het is elke keer opnieuw enorm inspirerend om op zo’n manier internationaal ideeën en technieken uit te wisselen. En eervol om een bijdrage te kunnen leveren aan het democratisch proces in andere landen. Wat deze training extra waardevol maakte, is dat zeker in Oekraïne partijen vaak draaien om één of enkele personen met daaronder slechts een klein kader. Terwijl er wel de ambitie is bij de, veelal jonge, deelnemers om van hun partij een bredere beweging te maken. Als ze erin slagen om sociale (online) netwerken slim in te zetten, kunnen zij de voorhoede vormen van veel sterkere bases van leden in de regio's,' zegt Maarten van Heems.

Net als bij eerdere trainingen in bijvoorbeeld Tunesië en Mali sponsorde BKB haar eigen uren.